خاورمیانه

واکنش‌ها به حمله راکتی دوشنبه شب به منطقه سبز بغداد

ارتش عراق روز دوشنبه چهارم اسفند خبر داد که دو راکت به منطقه سبز بغداد اصابت کرد ولی تلفاتی برجای نگذاشت.

منطقه سبز بغداد محل استقرار سفارتخانه‌های خارجی و مراکز دولتی عراق است و مرتبا هدف حملات راکتی گروه‌های شبه نظامی قرار می‌گیرد که به گفته آمریکا و عراق، از سوی ایران پشتیبانی می‌شوند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که واشینگتن ایران را مسئول حملاتی می‌داند که نیروی های نیابتی نزدیک به این کشور علیه آمریکایی‌ها انجام می‌دهند. او افزوده است: حملات اخیر در عراق توسط گروه های مورد حمایت ایران و با استفاده از سلاح های ساخت ایران انجام شده است.

در پی حمله راکتی شامگاه دیروز به محل استقرار سفارت آمریکا و شمار دیگری از سفارتخانه‌های خارجی، جان کربی، سخنگوی پنتاگون تاکید کرد که نیروهای آمریکا حق دفاع از خود را در خاک عراق دارند.

واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق پس از این حملات در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این حملات دست‌کم سه راکت به سوی منطقه سبز بغداد شلیک شده است.

حمله دیروز واکنش های مقامات عراقی را نیز به دنبال داشته است.

عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز ضمن محکومیت این حمله نسبت به عواقب وخامت بار این حملات هشدار داد.

وی در توئیتی گفت: هنوز برخی اقدامات یکجانبه که محکوم است، اقدام به حمله به هیئت های دیپلماتیک به خصوص در منطقه الخضراء می کنند و توجهی به عواقب وخامت بار آن ندارند.

ایاد علاوی، رهبر ائتلاف الوطنیه عراق هم از دیگر مقاماتی بود که به حمله دیشب واکنش نشان داد و تاکید کرد که تداوم این حملات، خسارت های ناگواری را به بار خواهد آورد.

وی در توئیتی گفت: عهدشکنی و ایجاد رعب و وحشت برای میهمان از اخلاق و عادات عراقی ها نیست و مقر هیئت های دیپلماتیک در گذشته و در کشورها و طرف هایی که به خود احترام می گذارند، دارای امنیت و احترام بوده است.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در واکنش به این حمله تاکید کرد که هیئت های دیپلماتیک در عراق با خطرات بزرگی مواجه هستند.

دکمه بازگشت به بالا