ایران

علی خامنه‌ای: ممکن است غنی‌سازی را به ۶۰ درصد هم برسانیم؛ دولت و مجلس اختلافاتشان را حل کنند

در حالی که قدرت‌های غربی از افزایش غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران و «نزدیک‌تر شدن جمهوری اسلامی به ساخت بمب اتمی» ابراز نگرانی می‌کنند، آیت‌الله علی خامنه‌ای، روز دوشنبه چهارم اسفند گفت: «برای پیشران هسته‌ای یا کارهای دیگر ممکن است غنی‌سازی را به ۶۰ درصد هم برسانیم».

رهبر جمهوری اسلامی عصر دوشنبه در دیدار با رئیس و اعضای مجلس خبرگان گفت که ایران برای کسب توانایی‌های هسته‌ای «متناسب با نیازهای کشور مصمم» است «و به همین علت، حد غنی‌سازی ایران ۲۰ درصد نخواهد بود و تا هرجا که لازم و نیاز کشور باشد اقدام خواهد کرد».

آیت‌الله خامنه‌ای در مورد آینده توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی نیز گفت: «البته یک قرارداد چندساله‌ای گذاشته شده که اگر آن‌ها عمل کنند ما هم تا همان چند سال عمل خواهیم کرد، اما غربی‌ها به‌خوبی می‌دانند که ما به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم».

علی خامنه‌ای روز دوشنبه تأکید کرد: «ضمن آنکه جمهوری اسلامی از مواضع منطقی خود در موضوع هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد و بر اساس مصلحت و نیاز کشور تا آنجا که لازم باشد، حتی تا غنی‌سازی ۶۰ درصد پیش خواهد رفت».

این سخن همچنین در حالی بیان می‌شود که دولت حسن روحانی و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز شنبه به تهران سفر کرد در تلاش برای نجات برجام، توافق جدید سه‌ماهه‌ای را اعلام کردند.

توافقی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه آنرا خلاف قانون خواندند و خواستار ابطال موقت این توافق توسط قوه قضائیه و رسیدگی به «تخلف» حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در این زمینه شدند.

علی خامنه‌ای در بخشی از سخنان روز دوشنبه خود با اشاره به این موضوع، خطاب به مجلس و دولت گفت که «اختلاف نظر امروزشان را حل کنند».

او افزود: «مجلس و دولت اختلاف نظر امروزشان را حل کنند، نه این‌که یا آن را رها کنند یا تشدید تا نشان‌دهنده دوصدایی نباشد».

دکمه بازگشت به بالا