ایران

وزیر خارجه آمریکا: تحریم‌های ایران ادامه دارد، ما دست بالاتر داریم

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه آمریکا هیچ‌یک از اهرم‌های فشار علیه جمهوری اسلامی را کنار نگذاشته، گفت: «تمامی تحریم‌ها به قوت خود باقی است و در واقع، دست ما بالاتر است».

آنتونی بلینکن که با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت، دولت بایدن دیپلماسی را «بهترین راه» برای بازگردان مسئله هسته‌ای به محدوده قبلی و فشار بر ایران در حوزه‌های دیگر می‌داند.

او بار دیگر به ناموفق بودن پروژه «فشار حداکثری» دولت ترامپ اشاره کرد و گفت دولت بایدن «بار دیگر در موضع مشترک با متحدان اروپایی خود» درباره ایران است و این یک «عامل قدرتمند» محسوب می شود.

در اظهارنظری دیگر، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اظهارات رهبر جمهوری اسلامی درباره غنی‌سازی ۶۰ درصد، تغییری در وضعیت فعلی می‌دهد، گفت: «چیزی عوض نشده است».

او با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها منتظر پاسخ ایران برای دعوت به گفت‌وگو درباره برجام هستند، گفت: «ما به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستیم و باور داریم دیپلماسی بهترین راه است».

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز در واکنش به سخنان رهبر جمهوری اسلامی، این اظهارات را «تهدیدآمیز» دانست و گفت پرزیدنت بایدن تصریح کرده که ایران هیچ‌گاه به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه چهارم اسفند گفت: «برای پیشران هسته‌ای یا کارهای دیگر ممکن است غنی‌سازی را به ۶۰ درصد هم برسانیم».

دکمه بازگشت به بالا