ایران

درگیری شدید در شهر سراوان در اعتراض به «کشته شدن سوخت‌بران به دست سپاه»

نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در سیستان و بلوچستان می‌گویند تیراندازی روز گذشته از سوی نیروهای امنیتی به سمت رانندگان و سوخت‌بران در منطقه مرزی سراوان، تاکنون ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته است.

براساس ویدیوهای منتشره در شبکه‌های اجتماعی و گزارشاتی که به تلوزیون کلمه رسیده، در ادامه اعتراض مردم به قتل عام سوختبران، معترضان خشمگین به داخل ساختمان فرمانداری این شهر هجوم برده‌، آنرا تسخیر کرده و وسایلش را به آتش کشیده‌اند.

همچنین در ویدیویی دیگر دیده میشود که یک خودروی پلیس در آتش می سوزود.

با توجه به وضعیت وخیم زخمی‌ها و اختلال در اطلاع رسانی، احتمال افزایش شمار تلفات این حادثه وجود دارد. فعالان بلوچ ویدیوی‌هایی از مصدومان این تیراندازی و همچنین عکس‌هایی از “جان باختگان” احتمالی این جنایت را منتشر کرده‌اند.

به دنبال قطع راه‌های ارتباطی از جمله اختلال در اینترنت و خطوط تلفن همراه اطلاع‌رسانی دقیق از این حادثه با مشکل مواجه شده است.

عبدالله عارف مدیر کمپین فعالان بلوچ می‌گوید تیراندازی از سوی نیروهای نظامی پس از آن آغاز شده که رانندگان سوخت‌بر  به علت مسدود کردن گذرگاه مرزی دست به اعتراض زده بودند.

از روز گذشته قرار بود که خانواده‌های کشته شدگان در مقابل فرمانداری جمع شوند. شمار زیادی از شهروندان هم در حمایت از خانواده قربانیان به این تجمع پیوسته بودند.

اکنون گزارش‌های حاکی است اوضاع در سروان متشنج است و نیروهای انتظامی و امنیتی با استفاده از گاز اشک آور با معترضان درگیر شدند.

اکنون مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان و از رهبران اهل سنت ایران با صدور بیانیه‌ای،‌ حادثۀ تیراندازی به سوی سوخت‌بران را که منجر به شهادت و زخمی شدن جمعی از آنان شد،‌ شدیدا محکوم نمودند و این اقدام را برخلاف قانون و شرع دانستند.

سیستان و بلوچستان از جمله‌ی فقیرترین و محروم‌ترین استان‌های ایران ست که پس از استیلای حکومت‌های مرکزی بر این خطه و مشخصا پس از روی‌کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی در ایران، با تبعیض مضاعف و سیاست فقیرسازی مواجه شده است.

شهروندان بلوچ که همچون شهروندان کرد، بیش از سایر شهروندان ایران از فرصت‌های شغلی محروم هستند، برای امرار معاش رو به خودکفایی آورده‌ و به شغل پرخطر سوختبری مشغول اند. اما همین آب باریکه معیشت نیز از طرف حکومت تحمل نمی شود و ماموران با برخورد امنیتی با سوختبران، آنها را مستقیما هدف گلوله قرار میدهند و قتل عامشان می کنند.

دکمه بازگشت به بالا