ایران

اعتراض نمایندگان مجلس به تفاهم محرمانه آژانس و دولت: مشکوک و جرم است باید ابطال شود

برخی از نمایندگان مجلس توافق محرمانه و سه ماهه دولت روحانی و آژانس اتمی را جهت ادامه راستی‌آزمایی‌های لازم و بازرسی‌های ضرورری، «مشکوک» و «خلاف» مصوبه مجلس اعلام کرده‌اند.

نمایندگان مجلس در عین حال با شکایت از دولت به قوه قضاییه خواستار ابطال این توافق شدند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه یک‌شنبه، ۳ اسفند خبر داد که با تهران به توافق رسیده است که بر اساس آن، میزان دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران کاهش یابد ولی طی سه ماه آینده راستی‌آزمایی لازم و بازرسی‌های نظارتی ادامه خواهد داشت.

در واکنش به خبر توافق محرمانه دولت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مجتبی ذوالنور، رئيس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفته است دولتی‌ها می‌خواهند «با یک حلب شیره بر سر نمایندگان کلاه بگذارند» و خواستار لغو فوری توافق ایران و آژانس شده است.

محمدحسن آصفری، نماینده اراک نیز گفته است دولت حق توافق خلاف مصوبه مجلس را ندارد و « اجرانکردن مصوبه جرم است».

در واکنشی دیگر، مالک شریعتی‌نیاسر، نماینده تهران تفاهم دولت و آژانس را مشکوک خوانده و گفته است مجلس منتظر توضیحات دولت در این زمینه است.

در جلسه علنی صبح روز دوشنبه، ۴ اسفند مجلس که برای رسیدگی به بودجه سالانه تشکیل شده بود، اعتراض و مخالفت نمایندگان به تفاهم دولت و آژانس موجب توقف جلسه شد.

نظام‌الدین موسوی، نماینده تهران در مجلس هم در توییتی نوشته است که اقدام دولت «دور زدن مجلس» بوده است.

مجلس ایران ۱۱ آذرماه امسال در مصوبه‌ای که به تایید شورای نگهبان نیز رسید، دولت را ملزم کرد که اگر تا سوم اسفند، تحریم‌های مالی، بانکی و نفت حذف نشود، بازرسان آژانس از کشور اخراج شوند و ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

همچنین در رای‌گیری امروز، نمایندگان مجلس با ارسال گزارشی در رابطه با تخلف دولت در اجرای ” اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران” به قوه قضائیه شکایت کردند و خواستار ابطال توافق شدند.

دکمه بازگشت به بالا