ایران

گزارش رویترز از کشف آثار اورانیوم در دو سایت اعلام نشده ایران

خبرگزاری رویترز به نقل از محافل دیپلماتیک می‌گوید که بازرسان آژانس اتمی در دو سایت اعلام نشده ایران ذرات اورانیوم کشف کرده‌اند. پیشتر نیز گزارش‌هایی در این مورد منتشر شده بود و ایران هنوز درباره آن توضیحی نداده است.

خبرگزاری رویترز شامگاه جمعه، اول اسفند به نقل از چند منبع دیپلماتیک گزارش داد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازدیدهای خود از دو سایت هسته‌ای اعلام نشده ایران آثاری از مواد رادیواکتیو کشف کرده‌اند.

بنابر این گزارش دیپلمات‌هایی که نامشان فاش نشده به این خبرگزاری گفته‌اند که کشف مواد رادیواکتیو مربوط به بازرسی‌های ماه‌های اوت و سپتامبر بوده است.

ظاهرا این دو سایت، یکی بین شهرضا و آباده و دیگری نزدیک تهران واقع شده‌اند و گمان می‌رود جمهوری اسلامی حدود دو دهه پیش در آنها فعالیت‌های اعلام نشده هسته‌ای داشته است.

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات جمهوری اسلامی را بر عهده دارد و می‌تواند در صورت وجود شواهد قانع‌کننده خواستار بازرسی از مکان‌های مختلف و مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران شود.

موافقت با بازرسی پس از هفت ماه مقاومت

جمهوری اسلامی حدود هفت ماه در مورد دسترسی به دو سایت یاد شده مقاومت می‌کرد. این مقاومت با واکنش منفی سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای روبرو شد و سرانجام پس از سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به تهران در ابتدای شهریور ماه امکان بازدید از این دو سایت فراهم شد.

دکمه بازگشت به بالا