ایران

کاخ سفید: آمریکا برنامه‌ای برای لغو تحریم‌های ایران پیش از مذاکره ندارد

سخنگوی کاخ سفید روز جمعه اول اسفند ماه گفت دولت بایدن برنامه‌ای برای لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و برداشتن گام‌های دیگر در ارتباط با آن کشور، پیش از مذاکرات در مورد توافق هسته‌ای، ندارد.

به گزارش رویترز، جن ساکی در گفت‌وگو با خبرنگاران در هواپیمای رییس جمهوری آمریکا به مقصد ایالت میشیگان گفت، پیش از برخورداری از یک «مکالمه دیپلماتیک»، برنامه‌ای برای گام‌های بیشتر در کار نیست.

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه شب ۳۰ بهمن گفت دولت ایالات متحده دعوت نماینده عالی اتحادیه اروپا را برای شرکت در نشست نمایندگان کشورهای عضو گروه ۱+۵ و ایران، جهت بحث درباره حرکت در یک مسیر دیپلماتیک در قبال برنامه هسته‌ای ایران، پذیرفته است.

در واکنش، محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه یکم اسفند اعلام کرد: اگر آمریکا تمام تحریم‌هایی که ترامپ احیا کرده بود را بردارد، ما هم فوراً تمام اقدامات اصلاحی را به عقب برمی‌گردانیم.

ریچارد میلز نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۳۰ بهمن در نامه‌ای به شورای امنیت اطلاع داد که دولت جدید ایالات متحده اعلان دولت دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق مبنی بر فعال کردن مکانیزم ماشه و بازگشت کلیه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را لغو  کرده است.

اکنون اتحادیه اروپا از این تصمیم آمریکا استقبال کرده. چین و روسیه نیز این قدم را مثبت ارزیابی کردند؛ اما اسرائیل اعلام کرده است که همچنان مخالفت بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است.

دکمه بازگشت به بالا