خاورمیانه

ادامه واکنش‌ها به حمله به فرودگاه اربیل؛ انگشت اتهام مقامات آمریکایی و عراقی به سوی تهران

وزرای خارجه ایالات متحده، فرانسه، آلمان، ایتالیا، و بریتانیا روز سه شنبه ۲۸ بهمن ماه در بیانیه مشترکی حمله به یک پایگاه ائتلاف به رهبری آمریکایی در اطراف فرودگاه اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق را که یک کشته و چند زخمی برجای گذاشت، محکوم کردند.

در این بیانیه که آنتونی بلینکن، ژان ایو لودریان، هایکو ماس، لوئیجی دی مایو و دومینیک راب آن را امضا کرده‌اند، حمله روز دوشنبه به اطراف فرودگاه بین‌المللی اربیل به «شدیدترین لحن» محکوم شده است.

در این بیانیه ضمن تسلیت به خانواده قربانیان این حمله و مردم عراق آمده است، دولت‌های ما در کنار هم از تحقیقات دولت عراق در مورد حمله با هدف مسئول شناختن عاملان آن، حمایت می‌کنند.

وزرای خارجه آمریکا و چهار کشور اروپایی تاکید کردند: ما اتفاق نظر داریم که حملات به پرسنل نظامی آمریکا، ائتلاف و تاسیسات آن تحمل نخواهد شد.

در حمله موشکی دوشنبه شب به فرودگاه اربیل یک شهروند خارجی کشته و پنج غیرنظامی و یک سرباز آمریکایی زخمی شدند. مسئولیت این حمله را گروهی با نام “اولیاء الدم” برعهده گرفته است.

با وجود اینکه ایران هرگونه مسئولیت در این حمله را رد کرده است، اما مقامات امنیتی عراقی و آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که به نظر آنها “این گروه‌ها پوششی برای کتائب حزب‌الله و عصائب اهل‌الحق هستند که از سوی جمهوری اسلامی حمایت می‌شوند”.

روزنامۀ فرانسوی لوموند نیز نوشته است، بدون هیچ تردیدی حملۀ راکتی به فرودگاه اربیل پیام گروه‌ها شیعه به نیابت از ایران به دولت جدید آمریکا بود.

دکمه بازگشت به بالا