جهان

طرح کانادا و ۵۷ کشور دیگر برای پایان دادن به «بازداشت خودسرانه» اتباع خارجی

کانادا روز دوشنبه ۲۷ بهمن اعلام کرد که با همکاری ۵۷ کشور از جمله آمریکا و آلمان، برای جلوگیری از «بازداشت خودسرانه» اتباع خارجی با اهداف دیپلماتیک اقداماتی را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش رویترز این بیانیه‌ای «غیرالزام‌آور» را مارک گارنو، وزیر خارجه کانادا، در تقبیح «رفتار غیرقابل قبول» خوانده است.

اگرچه متن این بیانیه، کشور خاصی را خطاب قرار نداده؛ اما به گفته یک مقام کانادایی، بازداشت اتباع خارجی توسط حکومت‌های ایران، چین، روسیه و کره شمالی بیش از پیش به نگرانی‌های بین‌المللی در این زمینه دامن زده است.

همزمان، وزیر خارجه کانادا در مصاحبه با رویترز، بازداشت اتباع خارجی با اهداف دیپلماتیک و سوءاستفاده از آن‌ها به عنوان اهرم فشار و ابزار باج‌گیری را اقدامی «غیرقانونی» و «غیراخلاقی» دانست.

همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا همراه با ژاپن، بریتانیا و استرالیا از دیگر امضا‌کنندگان بیانیه یاد شده هستند.

وزیر خارجه آمریکا در همین روز، با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از اقدام اخیر کانادا در برخورد با دولت‌های خاطی اعلام کرد.

آنتونی بلینکن از همه کشورهای متحد و همفکر خواست تا فشار را روی حکومت‌هایی که دست به این قبیل بازداشت‌ها می‌زنند، افزایش دهند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، نیز به عنوان یکی از امضاکنندگان بیانیه اخیر اظهار داشت: «اختلافات بین دولت‌ها هرگز نباید زندگی افراد را به بازی بگیرد. بازداشت خودسرانه اتباع خارجی با هنجارهای بین‌المللی در تناقض است».

در حال حاضر شمار زیادی از شهروندان دو تابعیتی ایران اغلب به اتهام جاسوسی در زندان هستند. نازنین زاغری، باقر و سیامک نمازی، فریبا کمال‌خواه و ناهید تقوی از جمله این افراد هستند.

جمهوری اسلامی تا کنون چند تبعه ایرانی آمریکایی را در مقابل آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا آزاد کرده است. در آذر ماه امسال نیز سه زندانی ایرانی که به جرم اقدامات تروریستی در تایلند زندانی بودند در قبال آزادی کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی زندانی در ایران آزاد شدند.

دکمه بازگشت به بالا