خاورمیانه

تهدید گروه شیعه به حملات راکتی بیشتر در عراق

در حالی که یک گروه شیعه نزدیک به ایران می‌گوید حملات مشابه با حمله راکتی شامگاه دوشنبه به نیروهای ائتلاف بین‌المللی در اربیل را تکرار خواهد کرد، آمریکا قول داد که عاملان این حمله را به دست عدالت بسپارد.

حمله کم سابقه روز دوشنبه در منطقه اربیل، واکنش سازمان ملل متحد را هم به دنبال داشت و روز سه‌شنبه هشدار داد که این روند می‌تواند کشور عراق را به آشوب بکشاند.

شامگاه دوشنبه، ۲۷ بهمن، شلیک سه راکت به اطراف فرودگاه بین‌المللی اربیل در نزدیکی محل استقرار نیروهای آمریکایی در شمال عراق دست‌کم ۸ مجروح و یک کشته بر جای گذاشت.

در نتیجه این حمله یکی از پیمانکاران غیرنظامی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا کشته شد و در میان مجروحان نیز یک سرباز آمریکایی و چند پیمانکار آمریکایی دیده می‌شوند.

بنا بر گزارش‌ها، مسئولیت حمله روز دوشنبه را یک گروه کمتر شناخته شده شیعه که خود را «اولیاء دم» می‌نامد، بر عهده گرفته است.

طی سال گذشته بیش از ۱۰ گروه کوچک مشابه شیعه‌مذهب در عراق اعلام موجودیت کرده و حملات راکتی مختلف را به خود نسبت داده‌اند.

اما مقام‌های امنیتی آمریکایی و عراقی می‌گویند که این گروه‌ها، جنبه پوششی و صوری برای گروه‌های بزرگ‌تر مورد حمایت ایران نظیر کتائب حزب‌الله و عصائب اهل حق را دارند.

تحلیلگران معتقداند با رفتن دونالد ترامپ از کاخ سفید و آمدن جو بایدن، گروه‌هایش شیعه مورد حمایت ایران جسارت بیشتری برای حمله به اهداف آمریکایی پیدا کرده اند. دونالد ترامپ پیش از پایان کارش و در پی حذف قاسم سلیمانی تهدید کرده بود که اگر ایران به شهروندان یا منافع آمریکا حمله کند، کشورش نقاطی را در داخل این کشور نشانه خواهد گرفت.

او همچنین در پی توصیه ایمنی دوستانه به ایران گفت: اگر یک آمریکایی کشته شود، من ایران را مسئول آن می‌دانم.

حتی گفته میشد که ترامپ این پیام را به دولت عراق داده است که در صورت ادامه حملات نیروهای مورد حمایت ایران به منافع و مراکز دیپلوماتیک آمریکا در عراق، پس از تعطیلی این اماکن دیپلوماتیک، آمریکا رسما خودش وارد پیکار علیه این نیروها خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا