ایران

محاصره امنیتی؛ گزارشی از آخرین وضعیت روستای باغبخشی در خراسان رضوی

اهالی روستای باغبخشی از توابع شهرستان خواف خراسان رضوی با گذشت ۱۱ روز از درگیری، همچنان در محاصره نیروهای امنیتی قرار دارند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، ساکنان بلوچ روستای باغبخشی از توابع شهرستان خواف خراسان رضوی پس از گذشت ۱۱ روز همچنان در فشارهای امنیتی و محاصره نیروهای نظامی قرار دارند.

بنابر گزارشهای رسیده، نیروهای امنیتی قصد دارند که ساکنان بلوچ این روستا را به طور کامل از این ناحیه منتقل کنند به همین خاطر اجازه برگشت روستاییان را نداده و شماری از اهالی روستا را بازداشت کرده‌اند.

محاصره امنیتی این روستا پس از آن صورت گرفت که یک شهروند از روستای مهاباد، یک جوان روستای باغبخشی را به‌خاطر اختلاف بر سر یک قنات آب با تیراندازی به قتل رساند. پس از آن جمعی از جوانان بلوچ روستای باغبخشی برای تلافی به روستای مهاباد یورش برده و تعدادی منزل مسکونی و وسیله نقلیه را به آتش کشیدند.

این موضوع موجب شده است که گروه های مذهبی وابسته به حکومت بحث اختلافات پیش آمده را «مذهبی» عنوان کرده و با اتهام «فعالیت وهابیت ضد شیعیان» حساسیت ها را افزایش دهند.

 از آن پس در تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۹۹، ماموران امنیتی به روستای باغبخشی یورش برده و بیش از ۳۰۰ تن از مردان و زنان این روستا را بازداشت کردند.

یک منبع مطلع در این مورد به گزارشگر کمپین گفت: «پس از گذشت ۱۱ روز از این جریان، روستای باغبخشی همچنان در محاصره نیروهای امنیتی قرار دارد، بسیاری از مادران باردار در وضعیت بدی قرار دارند و به آنها نیز اجازه داده نمی شود تا برای کارهای درمانی به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنند و به علت بایکوت رسانه ای و جو شدید امنیتی و قطع برق و اینترنت دسترسی این مردم به دنیای بیرون میسر نیست.»

به گفته اهالی باغبخشی که بلوچ و اهل سنت و اهالی روستای مهاباد از اهل تشیع هستند، «نیروهای امنیتی با استفاده از فرصت پیش آمده این نزاع را بین سنی و شیعه عنوان کرده و قصد پاکسازی قومیتی و مذهبی در منطقه را دارند.»

پیش از این احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، درباره «افزایش جمعیت اهل تسنن در مشهد» اخطار داده و همچنین گفته بود که استکبار جهانی می‌خواهد با «قیچی دو لبه وهابیت و تحجر» ایران را «قیچی کند.»

وی  از «دستگاه‌های امنیتی» خواسته بود تا مداخله کنند و این افراد را «از کشور خارج کنند.»

دکمه بازگشت به بالا