ایران

سه زندانی پیشین در ایران و سوریه: آزادی زندانیان خارجی پیش‌شرط مذاکره با جمهوری اسلامی باشد

دو زندانی پیشین در ایران و یک زندانی پیشین در سوریه از آمریکا و اروپا خواستند آزادی همه زندانیان خارجی را به عنوان پیش‌شرط مذاکره با جمهوری اسلامی در نظر بگیرند.

حساب توییتری «‌حمایت از گروگان‌ها» پیام‌های ویدیویی از کایلی مور گلیبرت و ژیائو وانگ دو زندانی پیشین در ایران و سم گودوین زندانی پیشین در سوریه منتشر کرد.

ژیائو وانگ، پژوهشگر چینی-آمریکایی دانشگاه پرینستون، سال گذشته با مسعود سلیمانی، پژوهشگر در زمینه سلول‌های بنیادی، مبادله شد.

کایلی مورگیلبرت، پژوهشگر استرالیایی-بریتانیایی هم پنجم آذر ماه با سه ایرانی که در طرح ترور دیپلمات اسرائیلی در سال ۲۰۱۲ نقش داشتند، مبادله شد.

پس از آن عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، نوشت که تهران در یک سال گذشته پنج مورد تبادل زندانیان با آمریکا، فرانسه، تایلند و استرالیا داشته و شش زندانی خارجی در مقابل ۸ ایرانی آزاد شده اند.

 بر اساس گزارش‌ها، مجید طاهری، پزشک ایرانی-آمریکایی متهم به نقض تحری‌ها، با مایکل وایت شهروند آمریکایی مبادله شد. همچنین جلال روح‌الله نژاد، ایرانی متهم به دور زدن تحریم‌های آمریکا و رولان مارشال، پژوهشگر فرانسوی همزمان آزاد شدند.

جولی کینگ و مارک فیرکین، دو شهروند استرالیایی، نیز همزمان با رضا دهباشی، که به اتهام نقض تحریم‌ها در استرالیا بازداشت شده بود، آزاد شدند.

سیامک نمازی و باقر نمازی، و همچنین مراد طاهباز سه شهروند ایرانی آمریکایی، همچنان در ایران زندانی‌اند.

نازنین زاغری، شهروند ایرانی- بریتانیایی، فریبا عادلخواه، استاد دانشگاه ایرانی-فرانسوی، ناهید تقوی، شهروند ایرانی-آلمانی و مسعود مصاحب، شهروند ایرانی-اتریشی نیز از دیگر زندانیان دو تابعیتی در ایران هستند.

دکمه بازگشت به بالا