ایران

قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا در حمایت از ایرانِ سکولار و غیراتمی و محکومیت تروریسم دولتی

۱۱۲ نفر از اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با امضای یک قطعنامه از رئيس‌ جمهور این کشور خواستند که «نقض حقوق بشر» در ایران و «حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم دولتی» را محکوم کند.

در این قطعنامه با اشاره به محکومیت اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی که توسط دادگاه بلژیک به اتهام مشارکت در طراحی یک حمله تروریستی به ۲۰ سال زندان محکوم شد، از دولت آمریکا خواسته شده است که با همکاری کشورهای اروپایی جلوی «اقدامات شرورانه» ایران و «سوءاستفاده جمهوری اسلامی از مصونیت دیپلماتیک» مقاماتش را بگیرد.

در بخش دیگری از این قطعنامه،‌ از سرکوب اعتراض‌های آبان ۹۸،‌ اعدام نوید افکاری و شلیک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی از موارد نقض حقوق بشر در ایران نام برده شده و از جو بایدن خواسته شده که از خواسته مردم ایران برای رسیدن به«جمهوری ایرانی دموکراتیک و سکولار و غیراتمی» حمایت کند.

روز ۱۴ بهمن امسال نیز ۳۸ فعال مدنی و سیاسی ایرانی در نامه‌ای به جو بایدن، خواست اکثریت مردم ایران را «دستیابی به یک قانون اساسی دموکراتیک و سکولار» دانسته و از دولت آمریکا خواسته بودند از «اراده ملت ایران برای گذار خشونت‌پرهیز به سوی سامانه‌ای دموکراتیک و سکولار، از طریق برگزاری همه‌پرسی آزاد و عادلانه» حمایت کند.

در قطعنامه ۱۱۲ نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به موارد دیگری از نقض حقوق بشر در ایران از جمله اعدام‌های گسترده تابستان ۶۷، سرکوب‌ اعتراض‌های دانشجویی در سال ۷۸، سرکوب معترضان به نتایج انتخابات در سال ۸۸، سرکوب اعتراض‌های مردم در دی‌ماه ۹۶، سرکوب اقلیت‌های مذهبی، قتل و بازداشت ۸۶۰ روزنامه‌نگار در چهل سال گذشته و موارد متعدد حبس، شکنجه و اعدام معترضان به سیاست‌های حکومت اشاره شده است.

دکمه بازگشت به بالا