ایران

گزارش جاوید رحمان از وضعیت حقوق بشر در ایران

جاوید رحمان،‌ گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران،‌ در تازه‌ترین گزارش خود از این کشور علاوه بر اشاره به ادامه محدودیت‌های زنان در قانون و رویه‌های جمهوری اسلامی درباره وضعیت بهداشتی زندانیان و حقوق کارگران هشدار داده است.

متن این گزارش آقای رحمان برای ارائه به چهل و ششمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل که قرار است چهارم تا ۲۹ اسفندماه برگزار شود، آماده شده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اشاره می‌کند زندان‌های حکومت ایران با نگهداری دو و نیم برابر ظرفیت زندانی و همچنین کمبود‌های بهداشتی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و نگهداری زندانیان در بخش ایزوله را غیرممکن کرده است.

همچنین به کمبود امکانات بهداشتی و پزشکی در زندان‌ها انتقاد شده است.

در همین زمینه به صورت مثال اشاره شده که در زندان‌های برازجان، وکیل‌آباد مشهد، و زنجان زندانی‌های در حال بهبود یا کسانی که علائم کووید-۱۹ دارند در بند عمومی نگهداری می‌شوند و انجام آزمایش و درمان زندانیان محدود است.

جاوید رحمان در همین زمینه درباره رفتار خلاف میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و قوانین استاندارد سازمان ملل متحد از سوی حکومت ایران ابراز نگرانی کرده است.

در قسمتی دیگر از گزارش جاوید رحمان به حقوق کارگران و حق تشکیل اتحادیه‌های کارگری به خصوص در دوران بحران معیشتی و اقتصادی ناشی از کرونا اشاره شده است.

این گزارش می‌گوید محدودیت اعمال شده بر اتحادیه‌های صنفی توان کارگران برای مذاکره را محدود کرده و فعالان حقوق کارگری کماکان زندانی می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا