ایران

اسرائیل: ایران برای ساخت بمب اتمی به دو سال زمان نیاز دارد

سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل با انتشار گزارشی اعلام کرده که حکومت ایران برای ساخت نخستین بمب اتمی خود که قابلیت شلیک داشته باشد، به کمتر از دو سال زمان نیاز دارد.

بر اساس این تخمین، برای اینکه ایران بتواند در طول دو سال به سلاح اتمی دست یابد، نخست، جمهوری اسلامی باید تصمیم بگیرد که با تمام توان به سوی بمب حرکت کند. این یعنی اینکه نه تنها تمام تعهدات برجامی را زیر پا بگذارد، بلکه از ان‌پی‌تی نیز خارج شود.

به گفته گزارش ارتش اسرائیل، ایران هنوز چنین تصمیمی نگرفته و در واقع امیدوار است که بتواند در مذاکره با آمریکا، برجام را زنده کند تا از فشار اقتصادی شدید علیه خود بکاهد.

بر اساس این گزارش، هم‌اکنون ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده در حد چهار یا ۲۰ درصد دارد که اگر همین امروز تصمیم بگیرد، می‌تواند در طول چهار ماه، میزان کافی اورانیوم با غنای ۹۰ درصد برای دو بمب اتمی تهیه کند. اما ساخت تجهیزات دیگری مانند چاشنی انفجاری و سوار کردن کلاهک اتمی روی موشک‌های موجود و امتحان آن، مجموعا زمان لازم برای دستیابی ایران به یک بمب اتمی قابل استفاده را به دو سال می‌رساند.

در همین زمینه، یک مقام رکن اطلاعات ارتش به رسانه‌های اسرائیلی گفته که اگرچه شاید بتوان با بازگشت به برجام، ذخیره اورانیوم غنی‌شده را از ایران خارج کرد، اما حال جمهوری اسلامی به توان علمی و عملی لازم برای غنی‌سازی اورانیوم در سطح گسترده دست یافته که قابل بازگشت نیست.

چندی پیش آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت در شرایط فعلی، جمهوری اسلامی به دو یا سه ماه زمان برای ساخت مواد لازم برای تولید سلاح هسته‌ای نیاز دارد و هشدار داد که اگر ایران فعالیت‌های هسته‌ایش را با تمام قوا آغاز کند ممکن است این زمان به دو یا سه هفته برسد.

اما بعد از آن وزیر انرژی اسرائیل “زمان گریز هسته‌ای ایران” یا همان زمان تولید مواد لازم برای ساخت بمب را شش ماه برآورد کرد.

دکمه بازگشت به بالا