خاورمیانه

تاکید بلینکن بر اهمیت کنترل بلندی‌های جولان توسط اسرائيل تا زمان حضور ایران در سوریه

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت جو بایدن، اعلام کرده تا زمانی که بشار اسد در سوریه قدرت را در کنترل دارد و شبه‌نظامیان وابسته به ایران و نیروهای این کشور در سوریه حضور دارند، «کنترل بلندی‌های جولان برای امنیت اسرائيل مهم است».

او در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه، ۲۰ بهمن، از شبکه سی‌ان‌ان پخش شد، تاکید کرد که بحث این که کنترل این بلندی‌ها توسط اسرائيل قانونی است، با بحث نیاز اسرائيل به کنترل این بلندی‌ها، دو موضوع جداگانه است.

دولت ترامپ روز پنجم فروردین امسال در مراسمی در کاخ سفید با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را با امضای فرمانی به رسمیت شناخت.

آقای بلینکن از تایید صریح اقدام دولت ترامپ خودداری کرد و گفت اگر شرایط در آینده تغییر کند، دولت بایدن آن را بررسی می‌کند.

او همچنین با تاکید بر این که از نظر او و رئيس‌ جمهور آمریکا، اورشلیم پایتخت اسرائيل است و قصد ندارند که دوباره سفارت آمریکا را به تل‌آویو برگردانند، در عین حال گفت که موضع دولت بایدن حمایت از تشکیل کشور فلسطین است و از هر گونه مذاکره واقعی در این زمینه حمایت خواهد کرد.

در روزهای گذشته، رسانه‌های اسرائيلی با شمارش روزهایی که جو بایدن کار خود را در کاخ سفید آغاز کرده، نوشته‌اند که رئیس جمهور جدید آمریکا هنوز با نخست وزیر اسرائیل تماس نگرفته که امری کم‌سابقه و احتمالا حاوی پیامی پنهان برای بنیامین نتانیاهو است.

دکمه بازگشت به بالا