ایران

رضا اسلامی، استاد دانشگاه، در دادگاه انقلاب ‘به ۷ سال زندان محکوم شد’

بر اساس گزارش‌ها از ایران رضا اسلامی، استاد حقوق بشر دانشگاه بهشتی، به هفت سال حبس، محرومیت از تدریس و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

حکم آقای اسلامی، شهروند دوتابعیتی ایرانی-کانادایی و عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه بهشتی، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی صادر شده است.

آقای اسلامی که ۲۱ اردیبهشت امسال بازداشت شده بود، به “همکاری با دولت متخاصم آمریکا” متهم شد. به گزارش هرانا دلیل این اتهام شرکت او در یک دوره آموزشی حاکمیت قانون در جمهوری چک بوده است.

او بعد از بازداشت در بند ۲۰۹ اوین زندانی بود و چندی پیش با پایان مراحل بازجویی به بند عمومی منتقل شد.

بعد از بازداشت آقای اسلامی ماموران دفتر او در دانشگاه را تفتیش و وسایل شخصی او از جمله تلفن همراه و لپ‌تاپش را ضبط کردند.

در یک فایل صوتی منتسب به آقای اسلامی که مرداد ماه منتشر شد، او هر گونه تماس با فرد یا نهاد دولتی آمریکایی را رد کرد و اتهامات خود را “کاملا واهی و بی‌اساس” دانست.

آقای اسلامی در این پیام گفت که “مخالف، معترض یا برانداز” نیست و فعالیت دانشگاهی‌اش “کاملا از مسائل سیاسی، امنیتی و روابط خارجی دور بوده است

رضا اسلامی ۵۷ ساله دارای مدرک دکترای حقوق از دانشگاه مک‌گیل کانادا و استاد حقوق بشر و حقوق محیط زیست در دانشگاه بهشتی است.

در سال‌های اخیر نظام ایران چندین چهره آکادمیک و دوتابعیتی را به اتهام جاسوسی یا همکاری با دولت‌های دیگر بازداشت، محاکمه و زندانی کرده است.

دکمه بازگشت به بالا