ایران

بایدن: آمریکا تحریم‌ها را لغو نمی‌کند تا ایران به میز مذاکره برگردد

رئیس‌جمهوری آمریکا ۱۹ بهمن گفت ایالات متحده تحریم‌ها علیه ایران را لغو نمی‌کند تا این کشور به میز مذاکره برای احیای برجام برگردد.

جو بایدن در پاسخ به این سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس که پرسید آیا تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کند تا این کشور به میز مذاکره بازگردد، با صراحت گفت: نه.

دولت دونالد ترامپ در اردیبهشت سال ۹۷ از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران خارج شد و تحریم‌ها علیه تهران را بازگرداند.

ایران یکسال بعد به صورت تدریجی از تعهدات خود در چارچوب برجام عدول کرد و در یکسال گذشته تاکید کرده که آمریکا و اتحادیه اروپا باید به تعهدات‌شان در زمینه بهره‌مند شدن تهران از منافع برجام عمل کنند و بعد به تعهدات خود بازخواهد گشت.

علی خامنه‌ای، رهبر ایران، روز یکشنبه بار دیگر تاکید کرد که در صورت لغو تحریم‌ها توسط آمریکا، ایران اقدام به «راستی‌آزمایی» می‌کند تا «ببینیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن‌وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم».

موضوع عدول ایران از تعهدات هسته‌ایش در هفته‌های اخیر پس از آن‌که مجلس شورای اسلامی طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را به تصویب رساند، حساس‌تر شده است.‎‎

دکمه بازگشت به بالا