ایران

اصرار جهانگیری و زنگنه برای حضور سپاه در پروژه «۳ تا ۴ میلیارد دلاری» پالایشگاه کرمانشاه

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت روحانی، و بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، خواهان حضور جدی قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه در قرارداد ساخت پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه شده‌اند که سرمایه‌گذاری آن ۳ تا ۴ میلیارد دلار برآورد شده است.

آقای جهانگیری که روز شنبه ۱۸ بهمن در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمانشاه سخن می‌گفت، چند بار از قرارگاه خاتم خواست که «محکم پای کار بیاید» تا این پروژه را اجرایی کنند.

وزیر نفت نیز در این جلسه گفته است که خواستار مشارکت جدی قرارگاه سپاه در این پروژه است.

پروژه ساخت پالایشگاه آناهیتا به سال ۱۳۸۵ باز می‌گردد و در طول سال‌های گذشته مسئولان دولتی بارها وعده بهره‌برداری از این پروژه را داده بودند.

پیش از این از شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان سهامدار اصلی این پروژه نام برده می‌شد، ولی به‌تازگی بهمن بازوند، استاندار کرمانشاه، اعلام کرده است که «۶۵ درصد از سهام این پالایشگاه متعلق به قرارگاه خاتم الانبیاء است».

کار‌شناسان و صاحب‌نظران اقتصادی، حضور نهاد‌ها و دستگاه‌های امنیتی، نظامی و انتظامی و دیگر نهادهای وابسته به رهبر جمهوری اسلامی در اقتصاد ایران را از جمله مشکلات جدی بر سر راه توسعه اقتصادی، حضور بخش خصوصی واقعی و جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری در کشور توصیف می‌کنند.

با این حال، بسیاری از پروژه‌های عمرانی و زیربنایی ایران در حوزه‌های مختلف از انرژی، مخابرات، راه و ترابری و سدسازی در سال‌های گذشته با موافقت دولت و با ترک تشریفات مناقصه به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شده‌ است.

دکمه بازگشت به بالا