ایران

چینی‌ها، لهستانی‌ها و هندی‌ها درحال استخراج بیت کوین در ایران؛ شهروندان اما، درگیر قطعی برق و آلایندگی

همزمان با تاکید رییس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اینکه «باید میان برق و آلایندگی یکی را انتخاب کرد»، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت که علاوه بر شرکت‌های چینی، لهستانی‌ها و هندی‌ها نیز با مجوز رسمی درحال استخراج بیت کوین در ایران هستند.

عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه «بالاخره باید میان برق و آلایندگی یکی را انتخاب کرد»، گفت: حدود پنج هزار مگاوات برق در کشور با سوخت مازوت تولید می‌شود و به این دلیل برخی از نیروگاه‌هایی که با شهرها فاصله دارند همچنان مازوت می‌سوزانند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های برق، گفت که با توجه به کمبود گاز در نیروگاه‌ها، تعدادی از نیروگاه‌ها مجبور هستند برای تولید برق مازوت بسوزانند و در غیر این صورت ممکن است برق قطع شود.

کلانتری افزود که مصرف گاز خانگی در ایران طبق نظر وزیر نفت، امسال ۱۵ درصد افزایش داشته است و از این رو نیروگاه‌ها با کمبود گاز مواجه هستند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد که با توجه به این مسائل و مشکلات، بالاخره باید میان برق و آلایندگی یکی را انتخاب کرد و درباره اینکه خودش میان مدیریت تامین برق و آلایندگی در شرایط مازوت‌سوزی، کدام را انتخاب می‌کنید، گفت: «برای من، هوای سالم از همه چیز مهم‌تر است.»

همزمان مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین، اعلام کرد که علاوه بر چینی‌ها، شرکت‌هایی از لهستان و هند نیز با دریافت مجوز در ایران و با استفاده از برق این کشور در حال استخراج بیت کوین هستند.

پیشتر مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران، رسما تایید کرده بود «استخراج‌کنندگان ارزهای مجازی» از عوامل افزایش مصرف برق در کشور هستند.

از اواسط دی ماه امسال خاموشی‌ها ناگهانی و گسترده برق در تهران و چند کلانشهر دیگر آغاز شد.

دکمه بازگشت به بالا