ایران

خامنه‌ای: اگر آمریکا تمام تحریم‌ها را بردارد ایران نیز به برجام بر می گردد

آیت‌الله علی خامنه‌ای که پس از مدتها، در یک ملاقات جمعی شرکت کرد، در دیدار با فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش گفت، ایران در صورتی به تعهدات خود در قالب برجام عمل می‌کند که آمریکا همه تحریم‌ها را لغو کند. او تاکید کرد که این سیاست قطعی جمهوری اسلامی و مورد اتفاق مسئولان کشور است و از این سیاست باز نخواهد گشت.

پیش ازین محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته بود، در ایران بر سر مذاکره با آمریکا هیچ اجماعی وجود ندارد و این موضوع مسئله‌ایست که باید در مورد آن “در سطوح عالی توافق” صورت گیرد.

علی خامنه‌ای در دیدار با فرماندهان و خلبانان نیروی هوایی ارتش درباره مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای گفته فقط ایران “حق شرط گذاشتن در برجام را دارد” چون به اعتقاد رهبر جمهوری اسلامی، این آمریکا و سه کشور اروپایی هستند که تعهدات خود را زیر پا گذاشته‌اند و تهران “به همه تعهدات” خود عمل کرده است.

همزمان با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا و تغییر سیاست‌های دولت دموکرات ایالات متحده، گمانه‌زنی‌هایی درباره از سرگیری مذاکرات برای بازگشت به برجام مطرح شده است.

خامنه‌ای امروز گفت: “ما حق داریم برای ادامه برجام شرط بگذاریم. این شرط را هم گذاشتیم و گفتیم؛ و هیچ‌کس از آن عدول نخواهد کرد. که اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی که لغو کرده، بازگردد آمریکا باید تحریم‌ها را کلا لغو کند. آن هم نه به زبان و روی کاغذ، بلکه در عمل لغو کند و ما راستی‌آزمایی کنیم.”

رهبر جمهوری اسلامی که بنظر میرسد به تازگی از واکسن فایزر استفاده کرده، ظاهرا این پاسخ را به آنتونیو بلینکنی داده است که پیشتر با طولانی خواندن راه احیای برجام گفته بود، اگر ایران تصمیم به بازگشت به برجام بگیرد، برای راستی‌آزمانیی اینکه آیا ایران به تعهدات خود عمل می‌کند نیز زمان نیاز است.

 

دکمه بازگشت به بالا