ایران

وال استریت ژورنال: شواهدی از مواد رادیو اکتیو اعلام نشده در ایران یافت شده است

وال استریت ژورنال به نقل از سه دیپلمات آگاه گزارش داد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نمونه‌هایی که طی پاییز سال‌جاری از دو سایت هسته‌ای ایران برداشته‌اند، شواهد تازه‌ای از وجود مواد رادیواکتیو یافته‌اند که ممکن است از اقدام ایران برای ساخت سلاح اتمی حکایت داشته باشد.

بنابر این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز یافته‌های جدید خود در مورد ایران را به کشورهای عضو گزارش نداده است و در حال حاضر از ایران خواسته در مورد این مواد توضیح دهد.

دیوید آلبرایت، بازرس و رئیس پیشین موسسه علم و امنیت بین‌المللی، به وال استریت ژورنال گفت: «کشف مواد رادیواکتیو در این سایت‌ها نشان‌دهنده این است که ایران در حقیقت مواد هسته‌ای اعلام نشده دارد و این در حالی است که ایران چنین چیزی را انکار می‌کند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این چند مورد رد ذرات اورانیوم اعلام نشده را در سایت‌های مختلف ایران یافته بود، که از جمله آنها می‌توان به یافتن رد اورانیوم غنی شده در یک انبار در تهران در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد. پس از اکتشاف این مواد بود که آژانس از ایران خواست به بازرسان اجازه دهد از دیگر سایت‌های هسته‌ای این کشور نیز بازدید کند.

نظام ایران اعلام کرده که تحقیقات آژانس بر اساس «اطلاعات ساختگی» اسرائیل صورت می‌گیرد و از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته سریع‌تر تحقیقات خود را تکمیل کند.

دکمه بازگشت به بالا