ایران

وزیر بهداشت ایران: خطر ویروس جهش یافته کرونا در ایران بالاست

سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان ایران در نشستی با رؤسا و معاونان دانشگاه‌های علوم پزشکی خطر ویروس جهش‌یافته کرونا در ایران را بسیار بالا دانست و گفت: «با توجه به گستردگی اقلیم و تنوع ژنتیکی در ایران، نباید منتظر ورود ویروس جهش یافته جدید از خارج از کشور باشیم بلکه ممکن است در کشور شاهد جهش ویروس باشیم.»

او این خطر را به خصوص برای تهران جدی دانست و پایانه‌های مسافربری و فرودگاه را یکی از مهمترین محل‌ها برای جهش ویروس عنوان کرد.

به گفته او در برخی از پروازها پروتکل‌ها کامل اجرا نمی‌شود، بنابراین نظارت بر فرودگاه و پایانه‌های مسافربری حتما باید تقویت و تشدید شود.

با جهش ویروس کرونا در سه کشور بریتانیا، برزیل و آفریقای جنوبی نگرانی درباره این گونه‌های جهش‌یافته افزایش یافته است. هرچند اکثر متخصصان گفته‌اند که ویروس جهش‌یافته مرگبارتر نیست اما قدرت سرایتش به شدت بیشتر از نوع قدیمی است.

نمکی با اشاره به جمعیت ۱۷ میلیونی تهران و البرز گفت: «تهران عوامل خطر زیادی مانند مترو با یک میلیون جابه‌جایی مسافر، اتوبوس درون شهری و حمل و نقل عمومی و نیز مراکز خرید را دارد.»

مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تا روز چهارشنبه ۸ بهمن (۲۷ ژانویه) یک میلیون و ۳۹۲هزار و ۳۱۴ نفر و آمار رسمی جان‌باختگان نیز ۵۷هزار و ۶۵۱ نفر گزارش شده است.

دکمه بازگشت به بالا