ایران

ظریف: نماینده حاکمیت هستم، باید از چیزهایی دفاع کنم که خودم هم به آنها باور ندارم

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در گفتگو با روزنامه اعتماد، درباره سیاست های منطقه‌ای جمهوری اسلامی از جمله تلاش‌های شکست خورده برای بهبود روابط با عربستان سعودی و نقش خود در طراحی سیاست خارجی ایران را توضیح داده است.

آقای ظریف در مصاحبه با روزنامه اعتماد اذعان داشته: “وقتی که در مقابل جهان قرار می‌گیرم، نماینده مجموعه حاکمیت هستم لذا باید از چیزهایی دفاع کنم که خودم هم به آنها باور ندارم و منتقد برخی از آنها هستم”.

وزیر خارجه ایران می گوید: “از برخی اقدام‌ها در صحنه بین‌المللی دفاع کردم که معتقد بودم این اقدام‌ها برای منافع ملی مفید نیست؛ ولی آن اقدام‌ها را نه من بلکه دیگران انجام داده بودند و من به عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران موظف بودم از هر اقدامی که توسط ایرانی‌ها توسط هر مقام مسئول ایرانی انجام می‌شود، در خارج دفاع کنم چه موافق باشم و چه نباشم”.

در ایران تعیین خط و مشی روابط خارجی در اختیار آیت‌الله علی خامنه ای رهبر این کشور است و دولت ها مجری سیاست هایی هستند که به تصویب و تایید وی می‌رسد.

آقای ظریف در گفتگو با روزنامه اعتمادی توضیح میدهد: “من در تدوین سیاست‌های برجام نقش بیشتری داشتم، در تدوین سیاست‌های منطقه‌ای نقش محدودتری داشتم، در تدوین سیاست‌های ایران با روسیه و چین نقش برجسته‌ای داشتم، در تدوین سیاست‌های ایران با امریکای لاتین نقش بسیار مهمی داشتم؛ اما در تدوین سیاست‌های ایران در منطقه نقش کمتری داشتم. نمی‌گویم نقش نداشتم بلکه نقش کمتری داشتم. اما مجری همه این سیاست‌ها بودم و مدافع همه آنچه که جمهوری اسلامی انجام داده است”.

دکمه بازگشت به بالا