تازه‌های سیاسی

بازداشت کاوه افراسیابی به اتهام لابی گری مخفیانه برای حکومت ایران در آمریکا

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده بر اساس تحقیقات مشترک این وزارتخانه و پلیس فدرال شخصی به نام کاوه لطف‌الله افراسیابی را به اتهام لابی‌گری مخفیانه برای حکومت ایران بازداشت کرده است.

این وزارت‌خانه اعلام کرد این استاد علوم سیاسی ایرانی‌تبار، روز دوشنبه ۲۹ دی به اتهام این‌که «یک نماینده ثبت‌نشده حکومت جمهوری اسلامی ایران در آمریکا است» بازداشت شده است.

در دادخواستی که وزارت دادگستری آمریکا روی تارنمای رسمی خود منتشر کرده، آمده آقای افراسیابی بدون آن که مطابق قانون، فعالیت خود برای یک دولت خارجی را به دادگستری اعلام کند، برای تهران با هدف ترویج مواضع و رویکرد سیاسی حکومت ایران کار کرده است.

در کیفرخواست ارائه شده، اتهام «نقض قانون ثبت نمایندگان خارجی» در کنار «توطئه برای اقدام به عنوان عامل ثبت نشده»، ذکر شده است.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید که آقای افراسیابی «به استخدام» دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد درآمده و سال‌ها «مخفیانه» برای آن کار می‌کرد.

بنابر آنچه دادگستری آمریکا در متن علنی شکواییه علیه آقای افراسیابی منتشر کرده او “دست کم از سال ۲۰۰۷ تاکنون ۲۶۵ هزار دلار” از دفتر دائمی ایران در سازمان ملل متحد پول دریافت کرده و از سوی همین دفتر هم از سال ۲۰۱۱ بیمه درمانی و سلامت او تامین شده است. دادگستری آمریکا او را شهروند ایران که دارای کارت اقامت دایم آمریکاست – گرین کارت – معرفی کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا به این استناد کرده است که کاوه افراسیابی در پوشش استاد علوم سیاسی، از طریق انتشار کتاب و مقاله‌هایی که در آن‌ها عملا مواضع رهبران جمهوری اسلامی ایران را بازتاب داده است، در صدد اعمال فشار بر نهادهای تصمیم‌گیری آمریکا بوده و در این راستا، لابی‌گری کرده و با مقامات دولتی و آمریکا تماس گرفته است.

جان دمرز، دستیار دادستانی عمومی در حوزه امنیت ملی در بخش شرقی نیویورک، که در دادگاه برای تمدید قرار بازداشت کاوه افراسیابی حضور داشت، گفت که «متهم» بیش از یک دهه خود را به عنوان تحلیلگری بی‌طرف به اعضای کنگره، رسانه‌ها و افکار عمومی آمریکا معرفی می‌کرد در حالی که عملا در استخدام دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل بود

دکمه بازگشت به بالا