ایران

ظریف: از ابتدا توافق کردیم مسائل موشکی در برجام نبوده و نخواهد بود

محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران،‌ هم‌زمان با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا دوباره تاکید کرد ایران از ابتدا توافق کرد مسائل موشکی و منطقه‌ای در برجام و مذاکرات نبوده و نخواهد بود.

ظریف روز چهارشنبه اول بهمن‌ماه در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت: «درباره مسائل منطقه‌ای و مسائل موشکی از ابتدا توافق کردیم که این موضوعات در برجام نبوده و نخواهد بود. برای همین پذیرفتیم محدودیت‌های تسلیحاتی تا پنج سال و محدودیت‌های موشکی تا هشت سال ادامه پیدا کند.»

وزیر امور خارجه درباره بازگشت به توافق هسته‌ای نیز گفت: «ما عجله نداریم. اگر تحریم‌ها را بردارند و به تعهد خود عمل کنند ما هم به تعهدات خودمان عمل خواهیم کرد.»

ظریف در بخش دیگری از اظهاراتش درباره گزارش خبرنگار فیگارو مبنی بر مذاکره تیم جو بایدن با مجید تخت‌روانچی،‌ نماینده ایران در سازمان ملل متحد مدعی شد: «خیلی جالب است که خبرنگار فیگارو چک نکرده که آقای تخت‌روانچی در سه هفته اخیر ایران بوده و تازه دوشنبه به نیویورک برگشته است. پس بسیار بی‌حساب صحبت کرده است.»

او درباره محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها اشاره کرد: «اروپایی‌ها از کوچکترین کار برای برجام مانند اینستکس ناتوان بوده‌اند. حتی سازمان ملل هم در انتقال پول ایران ناموفق بوده است.»

فیگارو روز پنج‌شنبه، ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان)، در یادداشتی در وب‌سایت این روزنامه به قلم یکی از روزنامه‌نگاران بخش بین‌الملل خود به نام «ژرژ مالبرونو» نوشت که دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی در هفته‌های اخیر در کنار مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگوهای پنهانی دیگری نیز داشته‌اند.

همزمان با فیگارو کانال ۱۲ اسرائیل نیز خبر داده است که مقامات دولت آینده جو بایدن، مذاکرات بی‌سر و صدا با ایران درباره بازگشت به توافق‌نامه هسته‌ای را آغاز کرده‌اند و اسرائیل را در جریان این مذاکرات قرار داده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا