ایرانحقوق بشر

سیلی خوردن زن افغانستانی توسط مامور پلیس در ایران

در روزهای گذشته فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد یک مأمور پلیس ایرانی، در کشاکش با یک زن افغان به او سیلی می‌زند.

به ‌دنبال بالا گرفتن انتقادها به این اقدام پلیس ایران، گران هیواد، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در گفت‌و‌گویی تلویزیونی اعلام کرد دستور پیگیری این موضوع به سفارت ایران در تهران داده شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان همچنین از آغاز بررسی‌های لازم توسط مقام‌های ایرانی در این زمینه خبر داد.

در واکنش دادستان نظامی استان تهران دستور بازداشت ماموری را که با زن افغانستانی در اردوگاه عسگرآباد بدرفتاری کرد صادر کرد.

واکنش‌ها به انتشار فیلم سیلی خوردن زن افغانستانی از یک مأمور نیروی انتظامی در ایران چنان گسترده بود که ساعاتی پس از انتشار این فیلم، کیومرث عزیزی، رئیس پلیس ویژه شرق استان تهران، «دستور بررسی دقیق و سریع» اتفاق اردوگاه عسگر‌آباد ورامین را صادر کرد.

به ‌نحوی که در خبرگزاری‌های داخلی ایران از جمله در پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی رکنا آمده، گفته می‌شود زن افغانستانی حاضر در فیلم منتشر شده، مادری است که با شنیدن خبر بازداشت پسرش به اردوگاه عسگر‌آباد ورامین رفته و اصرار به رهایی پسرش داشته؛ اما پلیس با زدن سیلی، مانع ورود او به محل نگهداری پسرش می‌شود.

انتشار این ویدئو از رفتار مأموران امنیتی حکومتی ایران با مهاجران افغانستانی در حالی‌ست که نیروی قدس سپاه با سوء استفاده از مهاجران افغان و در اختیار گذاشتن امکانات مالی برای تعدادی از آنها، این مهاجران را پس از سازماندهی تحت عنوان لشکر فاطمیون و جهت دفاع از حرم بشار اسد به سوریه فرستاده بود.

دکمه بازگشت به بالا