ایران

فرمانده نیروی انتظامی پایتخت: فقط در شهر تهران ۴۰۰ هزار معتاد و ۲۰ هزار معتاد متجاهر داریم

حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی پایتخت، روز دوشنبه در جریان بازدید از بازداشتگاه کهریزک که اکنون به عنوان «مرکز بازپروری سروش» فعالیت می‌کند، اعلام کرد که «در حال حاضر ۴۰۰ هزار معتاد فقط در شهر تهران وجود دارد».

رحیمی درباره این معتادان توضیح داد که از ۴۰۰ هزار معتاد به مواد مخدر در تهران، ۲۰ هزار معتاد متجاهر هستند که فاقد هرگونه سرپناه بوده و تقریبا همه آن‌ها طرد شده از خانواده هستند.

فرمانده نیروی انتظامی پایتخت همچنین گفت که چرخه بازپروری معتادان باید اصلاح ‌شود چون مهمترین مشکل بازگشت آنها بعد از ترک و سم‌زدایی به خانواده و بازار کار است.

حسین رحیمی سپس ادامه داد در بین معتادان به مواد مخدر بازگشت آن‌ها پس از سم‌زدایی به سمت اعتیاد دوباره یکی از مشکلات است که تلاش می‌شود با تغییر در رویکردها و شیوه بازپروری علاوه بر سم‌زدایی، شرایط برای بازگشت آن‌ها به کانون گرم خانواده و بازار کار نیز فراهم شود.

آقای رحیمی همزمان تاکید کرد که نیروی انتظامی ماموریتی به عنوان بازپروری و جمع‌آوری معتادان ندارد و در قوانین موجود این وظیفه در حیطه مسئولیت شهرداری و بهزیستی است.

از طرفی در میان نهادهای مختلف حکومتی از جمله شهرداری و سازمان بهزیستی نیز بر سر این موضوع که چه کسی در قبال معتادان مسئولیت دارد، اختلافات نظری وجود دارد.

همزمان با شیوع ویروس کرونا و بنا به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه کار مراکز بازپروری و نگهداری معتادین ممنوع و این مراکز تعطیل شدند. در پی این تصمیم اتفاقات دیگری در خیابان‌های پایتخت افتاد. خیابان‌هایی که در گذشته پاکسازی شدند امروزه به مامن کارتن خواب‌ها و معتادین تبدیل شده‌اند چراکه این افراد سرپناهی ندارند.

دکمه بازگشت به بالا