ایران

دود مازوت در حلق ایرانی‌ها، برق ارزان و بیت‌کوین برای چینی‌ها

در حالی که قطعق برق و آلودگی ناشی از مازوت، در مناطق زیادی از ایران زندگی و اشتغال خانگی شهروندان را دچار اختلال کرده، گزارش‌ها حاکی از آنست که یکی از دلایل فشار به شبکه برق، مرکز بزرگ استخراج ارز دیجیتال (بیت کوین) در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان است که در اختیار چینی‌ها قرار دارد.

سخنگوی صنعت برق ایران هم به تازگی رسما تایید کرده «استخراج‌کنندگان ارزهای مجازی» از عوامل افزایش مصرف برق در کشور هستند.

همچین مسعود نوری،‌ روزنامه‌نگار باسابقه نیز‌ در صفحه توییترش نوشته «چینی‌ها» با همکاری «یک نهاد نظامی» معدن استخراج «بیت‌کوین» ایجاد کرده‌اند که با تعرفه پایین از برق ارزان کشور برای آن استقاده می‌شود.

نوری که سابقه فعالیت در روزنامه همشهری و خبرگزاری ایرانا را در کارنامه خود دارد، افشا کرده، «۱۰ هزار دستگاه بسیار راندمان پایین ام-۳» در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان مشغول فعالیت اند.

انجمن بلاک‌چین ایران نیز گزارش داده در این منطقه چینی‌ها «چسبیده به خطوط انتقال و پست برق ۲۳۰/۳۳ کیلو ولت فروکروم رفسنجان، مزرعه استخراج رمز ارزهای دیجیتالی راه‌انداخته‌اند که ۱۷۵مگاوات برق مصرف می‌کند.»

روزنامه رسالت در زمینه فشار مراکز استخراج بیت‌کوین به شبکه برق کشور نوشته تولید هر بیت‌کوین معادل مصرف سالانه ۲۴ خانه در تهران برق مصرف می‌کند.

کاربران شبکه های اجت

این در حالی است که طی هفته‌های گذشته گزارش‌های رسمی حاکی از بالا رفتن مصرف برق در کشور و قطع اعلام‌نشده برق منازل شهروندان و همچنین معابر عمومی در بسیاری از مناطق شهری و روستایی بوده است.

کاربران فضای مجازی نیز در اعتراض به این موضوع می گویند، درحالی که برای جبران کمبود برق نیروگاه‌ها مازوت می سوزانند و دودش در حلق ایرانی ها می رود، چینی‌ها با ارزانترین برق برای خودشان بیت کوین استخراج می کنند.

دکمه بازگشت به بالا