ایران

روحانیون و مقام‌هایی که روی تخت بیمارستان‌های غرب درمان شدند

پس از آنکه علی خامنه ای، با صدور حکمی حکومتی، دستور داد تا ۸۱ میلیون ایرانی از واکسن کرونا ساخت بریتانیا و آمریکا محروم بمانند، واکنش ها به این مسئله همچنان ادامه دارد.

بسیاری کاربران رسانه‌های اجتماعی با اشاره به سابقه سفر درمانی مقام‌های حکومتی و خانواده‌ آن‌ها به غرب، رفتار دوگانه در این زمینه را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

شماری از کاربران توییتر و اینستاگرام هم تصاویر و اسنادی از سفر روحانیون ارشد حکومت به «بریتانیا» را منتشر و به استفاده آن‌‌ها از امکانات و تجهیزات پزشکی در غرب اشاره کرده‌اند.

در یک مورد محمدمهدی صدرالساداتی،‌ فعال مجازی که برادرش عضو مجلس خبرگان و پدر همسرش عضو شورای نگهبان است،‌ مواردی در این زمینه را از خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده است.

صدرالساداتی در همین زمینه نوشته: «انگلستان همان انگلستان است و اعتماد کردن مسئولان و اقوامشان به پزشکان در لندن در طول این سال‌ها یک امر طبیعی و متداول بوده و هیچ کدام حس نکردند که ممکن است پزشک انگلیسی ولو به صورت نامحسوس یک بلایی سر آن‌ها بیاورد.»

او نتیجه گرفته است: «پس به نظر می‌رسد قضیه ممنوعیت واکسن انگلیسی صرفا یک قضیه پزشکی نیست و یک نوع دیپلماسی است.»

نگاهی گذرا به خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی، فهرست بلندی از نام روحانیون و مقام‌های ارشد حکومت و منصوبان علی خامنه‌ای و روح‌الله خمینی در این ارتباط را نشان می‌دهد.

اغلب این مقام‌ها و روحانیون در سخنرانی‌ها و مواضع خود بارها بر «دشمن» بودن کشورهای غربی با ایران تاکید کرده و همچنین به تفکرات، اعتقادات و سیاست‌های «سکولار» و «لیبرال» در این کشورها تاخته‌اند.

آن‌ها همچنین «سبک زندگی غربی» را نیز برای مردم و جامعه ایران مورد نکوهش قرار داده‌اند.

از جمله‌ی لیست بلندبالای چهره‌های برجسته حکومتی که برای درمان به کشورهای غربی سفر کرده اند می توان به افرادی چون عباس واعظ طبسی، محمدرضا مهدوی کنی، عبدالکریم موسوی اردبیلی، محمود هاشمی شاهرودی و حتی خانواده روح‌الله خمینی اشاره کرد.

دکمه بازگشت به بالا