تازه‌های سیاسی

اوکراین ساقط کردن هواپیمایش توسط سپاه را اقدامی تروریستی خواند

در حالی که دادستانی نظامی تهران مدعی شده به طور قطع در سرنگونی هواپیمای اوکراینی، زنجیره‌ای از خطاهای انسانی نقش داشته است، دبیر شورای عالی امنیت ملی اوکراین این اقدام را «تروریستی» خواند.

هواپیمای اوکراینی، ۱۸ دی ماه‌ پارسال هدف دو موشک سپاه قرار گرفت و تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

الکسی دانیلوف، دبیر شورای عالی امنیت ملی اوکراین، که در مراسم نخستین سالگرد این رویداد با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، ایران را به «کتمان حقیقت» و «عدم‌شفافیت در تحقیقات این پرونده» متهم کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اوکراین گفت: «این اقدامی تروریستی‌ بود که علیه هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین انجام شد. می‌دانیم چه اتفاقی رخ داده، مسئول آن کیست و با چه منظوری این کار را انجام داده‌اند».

آقای دانیلوف تاکید کرد: «پیشنهادهایی که ایران برای پرداخت غرامت می‌دهد به هیچ عنوان با شرایط این سانحه مطابقت ندارد. پرداخت غرامت یک موضوع است و موضوع دیگر این است که چه کسی و با چه هدفی این اقدام تروریستی را انجام داده است».

به تازگی مادر الوند صادقی که چهار عضو خانواده‌اش از جمله پسر، عروس، دختر و نوه‌اش همگی از کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی هستند، در سالگرد مراسم فرزندانش یادآور شده است: چند روز پیش از سالگرد، خیلی تحت فشار بودیم، از شماره‌های ناشناس تماس می‌گرفتند و یک نفر از سپاه پاسداران با من تماس گرفت و گفت: «ما همدرد شما هستیم با تلویزیون‌های خارجی مصاحبه نکنید». گذشت تا اینکه شب در زدند و گفتند عکس آوردیم. رفتم دم در که دیدم سه تا تابلو که یکی از آن‌ها عکس بزرگ شده الوند بود جلویم است، عکس را بغل کردم، چهار نفر بودند، سوار ماشین شدند رفتند، عکس را آوردم دیدم نوشته سپاه پاسداران؛ بچه‌هایم را بردند، قاب عکس آوردند.

دکمه بازگشت به بالا