ایران

تجمع‌ اعتراضی بازنشستگان،‌ پزشکان و سهامداران بورس در تهران و سراسر کشور

همزمان با کاهش محدودیت‌های مربوط به شیوع کرونا در ایران، گزارش‌ها حاکیست، تجمع‌های اعتراضی بازنشستگان، اقشار صنفی و شاغلان بخش‌های مختلف دولتی دوباره در استان‌های مختلف کشور شکل گرفته و در حال تکرار است.

بر اساس گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، روز یکشنبه ۲۱ دی‌ماه بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با تجمع در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی بار دیگر خواستار تحقق مطالبات معیشتی از جمله افزایش مستمری و تامین رفاه شدند.

بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی شعارهایی از جمله «شعار ما این زمان، معیشت است و درمان» و «خواسته اصلی ما، حقوق طبق تورم» سر دادند. برخی از افراد نیز ضمن اشاره به بدتر شدن وضعیت معیشتی خود می‌گویند «تنها نفس می‌کشیم و زندگی نمی‌کنیم.»

علاوه بر تهران،‌ گزارش‌های رسیده از مراکز ایلام،‌ اصفهان،‌ گیلان، خوزستان،‌ آذربایجان شرقی،‌ لرستان و شماری دیگر از استان‌ها نیز حاکی از تجمع بازنشستگان در مقابل ساختمان تامین اجتماعی و استانداری است.

از جمله مطالبات بازنشستگان، متناسب‌سازی عادلانه مستمری و پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی است. آن‌ها همچنین به دریافت حقوق پایین‌تر از «خط فقر» انتقاد دارند و خواستار مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها و حق تشکل‌یابی آزاد و مستقل هستند.

همزمان با تجمع‌های بازنشستگان، تصاویری نیز از اعتراض سهام‌داران بازار بورس در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران منتشر شده است.

این سهام‌داران در اعتراض به ریزش‌های اخیر بورس، خواستار استیضاح وزیر اقتصاد و محاکمه مدیران بورس شده‌اند.

در ویدیوهای منتشرشده، تجمع‌کنندگان شعارهایی از جمله «مرگ بر مفسد اقتصادی» سر می‌دهند و در پلاکاردهای خود خطاب به حسن روحانی، رییس‌جمهور، تشویق او به سرمایه‌گذاری در بورس را «فریب» خواندند.

در سوی دیگر در پایتخت کشور، ده‌ها نفر از پزشکان و کارمندان شاغل در مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر استان تهران در مقابل سازمان نظام پزشکی دست به تجمع زدند.

خبرگزاری ایلنا به نقل از یکی از معترضان نوشته آن‌ها نسبت به سیاست‌های «غیرکارشناسانه» سازمان غذا و دارو و اظهار نظرهای «غیرمسئولانه» این سازمان اعتراض کردند.

دکمه بازگشت به بالا