ایران

تایید نقش قاسم سلیمانی در تهدید خاتمی و سرکوب خونین معترضان

فرمانده سابق سپاه فاش کرد که قاسم سلیمانی در نوشتن و جمع‌آوری امضا برای نامه تهدیدآمیز به خاتمی در سال ۸۷ نقش محوری داشت. این نامه پس از حرکت‌های اعتراضی کوی دانشگاه نوشته شد و ۲۴ فرمانده سپاه آن را امضا کردند.

محمدعلی جعفری، فرمانده سابق کل سپاه پاسداران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس می‌گوید قاسم سلیمانی در جریان سرکوب‌های جنبش دانشجویی در سال ۷۸ نویسنده نامه تهدیدآمیز به رئیس جمهوری وقت بود.

روزنامه کیهان نیز با انتشار یک گزارش، به نقش فرمانده سابق نیروی قدس در “تهدید مستقیم” محمد خاتمی و سرکوب معترضان در سال‌های ۷۸ و ۸۸ پرداخته است.

به نوشته فارس بعد از مرگ سلیمانی عده‌ای تلاش می‌کنند از او یک “شخصیت فراجناحی” و “شخصیتی خنثی از نظر سیاسی” ارائه کنند که حساسیتی به تحولات داخلی نداشته است.

فرمانده سابق سپاه این تصور و تلاش را نادرست می‌داند و می‌پرسد: «مگر می‌شود حاج قاسم برای فتنه ۸۸ که واقعا خطرش برای امنیت کشور از دیدگاه من از خطر جنگ برای انقلاب و نظام بیشتر بود، بی‌تفاوت باشد؟»

“فتنه ۸۸” اصطلاحی است که رهبر جمهوری اسلامی، و به تبع او حامیانش برای حرکت‌های اعتراضی به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ استفاده می‌کنند.

جعفری با اشاره به نقش محوری سلیمانی در سرکوب‌های یک دهه قبل و تهدید محمد خاتمی می‌گوید: «طبیعی بود وقتی سال ۷۸ این نامه را می‌نویسد و محور آن بوده، در سال ۸۸ هم وقتی که فتنه گسترده‌تر و عمیق‌تر و خطرناک‌تر می‌شود، با وجودی که ماموریت‌های او از سال ۸۵ در منطقه خیلی بیشتر شده بود، در ایام فتنه هرگاه می‌آمد ایران خیالش راحت نبود و خاطرم هست در قرارگاه ثارالله حضور پیدا می‌کرد و دغدغه داشت و تلاش می‌کرد ماجرا را آرام کند.

قرارگاه ثارالله، به عنوان مهم‌ترین مرکز امنیتی سپاه در پایتخت، در جریان سرکوب خونین اعتراض‌های سال ۸۸ نقش اصلی در “مدیریت امنیت” استان تهران را بر عهده داشت.

گفتنی است، سرکوب اعتراضات ۸۸ به روایت کمیته پیگیری امور آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات، ۷۲ کشته بر جای گذاشت.

دکمه بازگشت به بالا