ایران

دادگاه انقلاب دزفول سه معترض آبان ۹۸ را مجموعا به ۴۰ سال زندان محکوم کرد

دادگاه انقلاب شهر دزفول با صدور احکام جداگانه رعد حمدانى ،قصی خسرجی و سجاد دبات، سه نوجوان اهل شوش که در اعتراض‌های آبان ۹۸ شرکت کرده بودند را در مجموع به ۴۰ سال زندان محکوم کرده است.

منابع حقوق بشری اتهامات مطرح شده علیه این سه نفر را «محاربه& پاره کردن و آتش زدن عکس خامنه‌ای و اقدام علیه امنیت کشور» و همچنین «تخریب اموال عمومی» اعلام کرده‌اند.

بر اساس حکم دادگاه، رعد حمرانی،‌ ۲۳ ساله به بیست سال زندان و قصی خسرجی، ۱۹ ساله و سجاد دبات،‌ ۲۰ ساله هر کدام به ده سال زندان محکوم شده‌اند.

این سه نوجوان که توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده بودند، اکنون در زندان مسجد سلیمان به سر می‌برند.

بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، این سه نفر «برای اخذ اعترافات اجباری توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند».

در اعتراضات آبان ۹۸ که در پی افزایش سه‌برابری قیمت بنزین شکل گرفت، پس از آن که رهبر جمهوری اسلامی فرمان جمع کردن اعتراضات را داد، صدها تن از معترضان، ازجمله دست‌کم ۲۳ کودک، با شلیک مستقیم مأموران انتظامی و امنیتی جان خود را از دست دادند.

در جریان این اعتراض‌ها هزاران نفر نیز بازداشت شدند که مقام‌های قضایی از اطلاع‌رسانی درباره پرونده آنها خودداری کرده و به تدریج گزارش‌هایی در رسانه‌ها درباره صدور احکام طولانی مدت زندان برای این گروه از معترضان منتشر شد.

سه نفر از معترضان آبان ۹۸ نیز با حکم دادگاه به اعدام محکوم شدند که پس از اعتراض‌های گسترده، حکم اعدام آنها نقض شد و قرار است دادگاه مجددا به پرونده این سه معترض رسیدگی کند.

دکمه بازگشت به بالا