ایران

وعده روحانی: مقصران سرنگونی هواپیمای اوکراینی محاکمه می‌شوند

در آستانه سالگرد شلیک موشک به دست سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، بار دیگر وعده داد که مقصران سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی  در دادگاه محاکمه خواهند شد.

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲، بامداد ۱۸ دی‌ماه‌ پارسال با شلیک دست‌کم دو موشک پدافند سپاه پاسداران در نزدیکی تهران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

علاوه‌ بر مسافران ایرانی در این پرواز، شهروندانی از کانادا، اوکراین، بریتانیا و افغانستان نیز قربانی سرنگونی هواپیما شدند.

جمهوری اسلامی پس از سه روز انکار سرانجام پذیرفت که سپاه پاسداران عامل سرنگونی این هواپیما بوده، اما علت آن را «خطای انسانی» اعلام کرد.

اما وعده رئیس جمهور ایران در مورد برگزاری دادگاه عادلانه در حالی تکرار می‌شود که در یک سال گذشته هیچ خبری از برگزاری دادگاه برای شش بازداشتی این پرونده منتشر نشده و معلوم نیست که قوه قضاییه در این زمینه چه کرده است.

دادستانی کل اوکراین پیشتر افشا کرده است که بر اساس اتهاماتی که به بازداشت‌شدگان در پروندهٔ سرنگونی هواپیمای اوکراینی در ایران تفهیم شده، حداکثر مجازات آنها «سه سال زندان» خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا