ایران

معضل مازوت و آلودگی هوا در ایران

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفته است غلظت دی اکسید گوگرد طی هفته گذشته در هوای تهران دو برابر شده است.

او که در جلسه علنی روز ۱۴ دی‌ماه شورای شهر تهران سخن می‌گفت، استفاده از « سوخت‌های پرگوگرد در صنایع، نیروگاه‌ها و فعالیت برخی مشاغل آلاینده» را یک عامل جدی در افزایش آلودگی هوای تهران اعلام کرد.

انتشار گزارشها از بحران آلودگی هوا در هشت کلان شهر ایران در حالی است که بنا بر برآورد “پروژه جهانی کربن” ایران ششمین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای بعد از چین، آمریکا، هند، روسیه و ژاپن در سال ۲۰۱۹ بوده است.

گازهای گلخانه‌ای که بخش اعظم آن دی اکسید کربن است، نقش اساسی در گرمایش زمین و همچنین آلودگی هوای شهرها دارد.

طی روزهای گذشته اخبار زیادی از آلودگی هوای کلانشهرهای ایران از جمله تهران، کرج و قزوین منتشر شده و طی سال جاری خورشیدی، بر اساس آمارهای رسمی، تهران تنها ۱۲ روز پاک داشته است.

در گزارش‌های منتشر شده، همچنین اظهارات برخی مقامات ایران، استفاده از مازوت (نفت کوره) در بخش صنایع مهمترین علت آلودگی هوای شهرها عنوان شده است؛ اگرچه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مدعی است که موضوع آلودگی هوا مربوط به کامیون‌ها و موتورسیکلت‌های غیر استاندارد است.

اما آمارهایی که شرکت ملی گاز ایران طی دو هفته گذشته منتشر کرده، نشان می‌دهد مصرف گاز نیروگاه‌های برقی به حدود یک‌پنجم فصول گرم سقوط کرده و به ۵۵ میلیون متر مکعب در روز رسیده است. لذا، سوخت‌های مایع شامل مازوت و گازوئیل جایگزین آن شده است.

مقامات حکومت ایران همچنین می‌گویند که «به واسطه تحریم‌های بین‌المللی» کسی خریدار مازوت ایران نیست و باید «این مازوت‌ها را در شهرها» بسوزانند، ولی علاوه بر تحریم‌ها، از ابتدای سال ۲۰۲۰ بر اساس استانداردهای سازمان بین‌المللی دریانوردی، استفاده از سوخت‌هایی با ترکیب گوگرد بالای نیم درصد ممنوع است.

مازوت تولیدی ایران بسیار آلاینده است و ترکیب گوگرد بالایی دارد و طی ماه‌های گذشته گزارش‌های زیادی از افت صادرات مازوت کشور منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا