اهل سنت

اعدام سه شهروند بلوچ در زندان مرکزی زاهدان

سه شهروند بلوچ در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند.

روابط عمومی دادگستری سیستان و بلوچستان صبح یکشنبه ۱۴ دی اعلام کرد، حکم اعدام حسن دهواری، الیاس قلندرزهی و امید محمود زهی در زندان‌های خاش و سراوان اجراء شده است.

محمدرضا فقیهی وکیل این دو زندانی، که خواستار اعاده دادرسی در پرونده موکلان خود شده بود، تاکید داشت: «خانواده های محکومین، خود محکومان و وکلا مکررا اعلام کنند که توجهی به دفاعیات نشده و روند قضایی به درستی طی نشده و رعایت موازین قضایی در این پرونده ها به درستی صورت نگرفته است.»

آقای فقیهی وکیل این دو زندانی همچنین تاکید کرده است که روال و روند قضایی طی شده در قبال موکلانش با اشکالات قضایی مواجه بوده و حکم صادر شده برای آنها نیز به همین ترتیب محل اشکال بود.

الیاس قلندرزهی و حسن دهواری پیشتر در نامه‌ای فاش کرده بودند که در زندان شکنجه شده‌اند و چون «توان شکنجه های روحی و جسمی را نداشتیم مجبور شدیم که هرچی می گویند به طور دیکته وار اقرار کنیم،

آنها در نامه‌ای که در سال ۱۳۹۶ منتشر کردند، نوشتند که ماموران امنیتی آن دو را «گروگان» گرفته‌اند تا عموی الیاس قلندرزهی که در خارج از کشور است، خود را تسلیم کند.

اعدام ناگهانی شهروندان بدون اذن اعاده دادرسی و یا ملاقات آخر با خانواده تبدیل به رویه معمول در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی شده است.

سومین زندانی که صبح امروز در خاش اعدام گردید، امید محمودزهی نام دارد که دادگاه، اتهام او را اقدامات مسلحانه در شهرستان خاش بر شمرده است.

دکمه بازگشت به بالا