ایران

تنها ۲۲ درصد بیکارشدگان کرونا «قرارداد دائم» بودند

یافته‌های یک بررسی نشان می‌دهد ۷۸ درصد از افرادی که در فاصله اسفند ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۳۹۹ بر اثر کرونا بیکار شدند و برای دریافت بیمه بیکاری نام‌نویسی کردند با «قرارداد موقت» اشتغال داشتند.

«مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی ایران» اعلام کرده است: از مجموع ۸۷۱ هزار و ۴۸۷ نفری که در فاصله اسفند ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۳۹۹ شغل خود را از دست دادند و برای دریافت مقرری بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند، ۱۲۲ هزار و ۶۶۸ تن «مشمول شناخته نشدند».

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۷۴۸ هزار و ۸۰۰ را «واجد شرایط» دریافت مقرری بیمه بیکاری شناخته و به هر یک از بیکارشدگان مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری یک میلیون و ۵۰ هزار تومان پرداخت کرده است.

یافته‌های موسسه پژوهشی تامین اجتماعی نشان می‌دهد که از این تعداد تنها ۲۲ درصد افراد متقاضی بیمه بیکاری «قرارداد دائم داشتند» و ۷۸ درصد افرادی که شغلشان آسیب دیده و در سامانه برای دریافت مقرری بیکاری تقاضا داده‌اند، قرارداد کاری موقت داشته‌اند.

شاغلان بخش خدمات نیز بیشترین تقاضا برای دریافت بیمه بیکاری را داشته‌اند. ۶۱,۳ درصد متقاضیان، یعنی افرادی که بر اثر کرونا شغل‌شان را از دست دادند، در بخش خدمات مشغول بودند و ۳۳,۲ درصد هم در بخش صنعت. سهم شاغلان بخش کشاورزی متقاضی بیمه بیکاری هم کمتر از ۲ درصد (۱,۹) درصد گزارش شده است.

براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرونا موجب از بین رفتن دست‌کم ۱,۶ میلیون شغل در فصل بهار امسال شد. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز تابستان امسال نرخ بیکاری واقعی را ۲۴,۵ درصد گزارش و اعلام کرد  در بهار امسال دو میلیون نفر از جمعیت فعال اقتصادی و ۱,۵ میلیون نفر از جمیعت شاغلان کاسته شده است.

از مجموع بیکارشدگان در بهار امسال تنها نیمی از آنان مشمول دریافت بیمه بیکاری شناخته شده‌اند. دولت ایران وعده کرده است به سایر بیکارشدگان کمک‌های نقدی و کالایی ارائه کند. این کمک‌ها اما تا به حال تنها یک یا دو وعده پرداخت شده است.

دکمه بازگشت به بالا