ایران

معاون فرمانده سپاه: در ۳۰ سال گذشته ۱۷ میلیارد دلار در منطقه هزینه کرده‌ایم

محمدرضا نقدی اذعان داشته که حکومت ایران در ۳۰ سال گذشته «۱۷ میلیارد دلار برای همه فعالیت‌ها از جمله دیپلماسی، کار فرهنگی و دفاعی در منطقه هزینه کرده است».

معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران که شامگاه شنبه ۱۳ دی‌ماه در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، با دفاع از حضور ایران در جنگ سوریه، گفت «وضع آنها بحرانی بود» و باید «به آنان کمک می‌کردیم».

آقای نقدی درحالی از کمک به سوریه گفته که معترضان سوری در سال ۲۰۱۱ خواهان سرنگونی اسد شدند؛ اما درست در زمانیکه انقلابشان رو به پیروزی بود، تهران با صرف هزینه های کلان، انقلاب مردمی را با میلیونها آواره و صدها هزار کشته، به انحراف کشید.

در سال‌های گذشته درباره هزینه‌های ایران در منطقه اعداد و ارقام متفاوتی از سوی مسئولان حکومت مطرح شده است.

اوایل مهرماه امسال علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه گفت هزینه نظامی جنگ ایران و عراق، ۱۹.۶ میلیارد دلار است و هزینه نظامی ایران در طول ۱۴ سال گذشته، «بسیار کمتر» از هزینه جنگ بوده ولی عدد خاصی را اعلام نکرد و گفت رقم دقیق را به خاطر ندارد.

از سوی دیگر، اردیبهشت امسال حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، در گفت‌وگو با وب‌سایت اعتمادآنلاین هزینه حضور حکومت ایران صرفا در کشور سوریه را بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

علاوه بر این، در سال‌های اخیر سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای دیگر نیز برآوردهایی درباره هزینه‌های نظامی ایران منتشر کرده‌اند.

مهرماه سال ۹۷، گروه اقدام ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد که جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۲ میلادی ۱۶ میلیارد دلار برای حمایت از بشار اسد و گروه‌های مورد حمایت خود در یمن و عراق هزینه کرده است.

علاوه بر این، درباره حمایت‌های مالی ایران از گروه حزب‌الله لبنان و گروه‌های فلسطینی نیز اعداد و ارقام متفاوتی مطرح شده است.

بر اساس برآورد رسانه‌های اسرائيلی کمک‌های سالانه ایران به حزب‌الله لبنان، متناسب با وضعیت اقتصادی ایران بین ۲۰۰ میلیون دلار تا ۸۳۰ میلیون دلار در سال نوسان داشته است.

کمک‌های ایران به گروه‌های فلسطینی نیز در برخی سال‌ها بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار اعلام شده است.

دکمه بازگشت به بالا