تازه‌های سیاسی

نماینده کارگران در شورای‌ عالی کار: کارگران نمی‌توانند گوشت یا برنج بخرند

محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای‌ عالی کار، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست در زمینه میزان افزایش حقوق کارگران دخالت نکنند.
در حالی که اکنون حداقل حقوق کارگران ایران دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، نمایندگان مجلس ایران خواستار افزایش ۴۰ درصدی آن برای سال آینده شده‌اند.
اما تاجیک روز شنبه به خبرگزاری تسنیم گفت این حداقل حقوق حتی اگر ۱۰۰درصدی افزایش یابد، باز هم نمی‌تواند فاصله میان سبد هزینه و دستمزد دریافتی آنان را پر کند.
آقای تاجیک با تاکید بر این‌که «طبق قانون مقدار دستمزد و افزایش میزان دستمزد کارگران در شورای‌عالی کار مشخص می‌شود»، ادامه داد: «نمایندگان مجلس عضو شورا نیستند، بنابراین اعلام درصد توسط آن‌ها مورد تایید جامعه کارگری نیست و از ورود آن‌ها به وادی عدد و رقم گله‌مند هستیم.»
نماینده کارگران در شورای عالی کار همچنین گفت: «اگر قرار است که مجلس دستمزد را تعیین کند، قانون را تغییر دهد و این کار را به عهده بگیرد، اما اگر به‌عنوان نمایندگان جامعه درصدد حمایت هستند، از نمایندگان کارگری شورا حمایت کنند تا تلاش‌های آن‌ها به نتیجه برسد.»
به گفته او، در جلسات کمیته دستمزد کارگران برای سال آینده، از «منابع آماری رسمی در سخنان و اطلاع‌رسانی‌ها و استناد به آمارهای بانک مرکزی» برای چانه‌زنی در زمینه افزایش دستمزد کارگران استفاده می‌شود.
این نماینده کارگران اضافه کرد: «در حال ‌حاضر کارگران عادی نمی‌توانند گوشت یا برنج خریداری کنند. ارز دولتی هزینه می‌شود ولی قیمت‌ها همچنان به نرخ آزاد به‌دست کارگران می‌رسد.»
هم‌زمان، علی اصلانی، عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار، به ایسنا گفت: «در کشور قریب به ۱۰ میلیون نفر کارگر زیرزمینی داریم. کارگرهایی که هیچ‌کس بر حقوق آن‌ها نظارت نمی‌کند و همه‌شان از حداقل مزد تعیین‌شده هم حقوق کمتری می‌گیرند. بعضی‌ها ماهانه ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار تومان دستمزد دارند.»

دکمه بازگشت به بالا