ایران

نماینده روسیه در آژانس: ایران به آژانس اطلاع داده که غنی‌سازی ۲۰ درصدی را آغاز می‌کند

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که ایران قصد خود برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۲۰ درصد را به اطلاع این نهاد بین‌المللی رسانده است.
بر اساس برجام، ایران تنها مجاز به غنی‌سازی ۳.۷ درصدی است، اما گزارش‌های اخیر آژانس نیز نشان می‌دهد ایران سطح غنی‌سازی را به ۴.۵ درصد رسانده و حجم اورانیوم غنی‌سازی شده ایران هم به ۱۰ برابر حد مجاز رسیده است.
بر اساس برجام، ایران مجاز است تا سقف ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۳.۷ درصد در اختیار داشته باشد.
مجلس شورای اسلامی در پی حذف محسن فخری‌زاده که از وی به عنوان دانشمند هسته‌ای جمهوری سلامی یاد شده، ۱۱ آذر به کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» رای داد که یکی از بندهای نه‌گانه آن دولت جمهوری اسلامی را مکلف می‌کند برای لغو تحریم‌ها، «غنی‌سازی ۲۰ درصدی را عملیاتی کند و سازمان انرژی اتمی هم استفاده از سانتریفوژ‌های نسل ۶ و ۸ را در دستور کار قرار دهد».
همزمان علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره آمادگی برای شروع تولید سوخت ۲۰ درصد توضیحات مختصری داده است.
او گفته است: “ما سرباز نظام هستیم و دستمان روی ماشه است؛ فرمانده باید دستور بدهد. ما خیلی سریع می توانیم کار را شروع کنیم.”
آقای صالحی درباره روند این فرآیند گفته: “نامه‌ای به نماینده جمهوری اسلامی در وین داده‌ایم که تسلیم آژانس بشود. بازرسان بیایند فک پلمپ کنند. تحت نظارت آژانس در آینده نزدیک باید کپسول گاز اورانیوم را تعویض کنیم.”

دکمه بازگشت به بالا