ایران

اردوغان: اگر بحث اشغالگری نباشد، ترکیه مایل به ارتقای روابط خود در سطح بهتری با اسرائیل است

رجب طیب اردوغان اعلام کرده ترکیه در پی برقراری روابط بهتر با اسرائیل است.

به‌گزارش رویترز، ترکیه و اسرائیل در سال ۲۰۱۸ به‌دنبال درگیری‌هایی که در آن ده‌ها فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی در مرز غزه کشته شدند، دیپلمات‌های عالی‌رتبه خود را متقابلاً اخراج کردند.

آنکارا بارها اشغال کرانه باختری توسط اسرائیل و رفتار با فلسطینی‌ها را محکوم کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، جمعه ۲۵ ۵ دی پس از نماز جمعه در مسجد جامع «عمر اوزترک» استانبول در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت ترکیه مایل به ارتقای روابط خود در سطح بهتری با اسرائیل است، «اما اختلاف نظر ما بر اساس عدالت و احترام به تمامیت ارضی کشورهاست».

آقای اردوغان در این گفتگو افزود: «مناسبات در زمینه تبادل اطلاعات با اسرائیل قطع نشده و همچنان ادامه دارد. تنها در مورد برخی مقام‌های بلندپایه این کشور با مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم.»

اردوغان تأکید کرد که «اگر این مسائل در سطح بالا نبود روابط ما کاملاً طور دیگری بود».

با وجود تنش های لفظی در میان مقامات دو کشور، آنکارا و تل آویو همچنان تجارت قابل توجهی دارند. بر اساس آمار مرکز صادرات اسرائیل، از سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، صادرات ترکیه بیش از دو برابر واردات از اسرائیل بوده است. صادرات محصولات شیمیایی اسرائیل به ترکیه در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۵۰ درصد بوده است که پس از آن پلاستیک با ۱۲ درصد و سوخت با ۹ درصد قرار دارند.

با این حال سطح مبادلات تجاری دو طرف در یک سال گذشته افزایش یافته به‌طوری که روزنامه اورشلیم پست در ماه اکتبر گذشته نوشت، تراز بازرگانی دو جانبه ترکیه و اسرائیل به بیش از ۶ میلیارد دلار رسیده است.

دکمه بازگشت به بالا