ایران

نخست وزیر عراق به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران هشدار داد؛ آماده رویارویی سرنوشت ساز هستیم

به‌دنبال بازداشت یکی از فرماندهان گروه شبه‌نظامی عصائب اهل الحق در عراق، نیروهای این گروه با تجمع در مقابل ساختمان سازمان اطلاعات این کشور، به دولت اولتیماتوم ۴۸ ساعته داده‌اند. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق اما در واکنش به این اقدام اعلام کرد اگر لازم باشد آماده «برخورد سرنوشت‌ساز» با شبه‌نظامیان است.

منابع خبری در عراق شامگاه یک‌شنبه ۳۰ آذرماه از شلیک چند فروند راکت کاتیوشا به منطقه سبز بغداد و به سمت سفارت آمریکا خبر دادند که به‌دنبال آن چند مظنون به دست داشتن در این حمله توسط مأموران امنیتی عراق بازداشت شدند.

شبکه خبری العربیه اعلام کرده است که دست‌کم شش نفر از نیروهای عصائب اهل الحق در ارتباط با حمله راکتی به سفارت آمریکا و منطقه سبز امنیتی بغداد، توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

شبه‌نظامیان وابسته به عصائب اهل حق اما از روز جمعه پنج دی‌ماه، با برپایی تجمعاتی مسلحانه در برخی از خیابان‌های بغداد از جمله خیابان فلسطین و پل المثنی، در بیانیه‌‌ای مصطفی الکاظمی را به اقدام شدید تهدید کرده و اعلام کردند منتظر صدور فرمان از سوی قیس الخزعلی، رهبر این گروه برای حمله به ساختمان‌های دولتی هستند.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق اما در واکنش به این اقدام، با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر با تأکید بر ضرورت تامین امنیت کشورش اعلام کرد «اجازه پرتاب شدن کشورش به ماجراجویی پوچ دیگری را نمی‌دهد» و در صورت لزوم، آماده «رویارویی سرنوشت‌ساز» است.

گفتنی است، جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته، برای طراحی و اجرای حملات نظامی علیه نیروهای آمریکایی مستقر در عراق از گروه‌های شبه نظامی وابسته به خود از جمله حشد الشعبی و عصائب اهل حق استفاده کرده است.

دکمه بازگشت به بالا