ایران

نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو: نظر نامطلوب ۱۴ کشور صنعتی جهان به جمهوری اسلامی ایران

یک نظرسنجی جدید در مرکز تحقیقات پیو،  نشان می‌دهد که از میان ۱۴ کشور صنعتی جهان، مردم حدود ۷۰ درصد این کشورها به ایران نگاه «نامطلوب» داشتند و فقط حدود ۲۰ درصد دیدگاه مطلوبی داشتند و ۱۰ درصد نیز نظری نداده‌اند.

نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو، همچنین نشان می‌دهد مردم در کشورهای اسکاندیناوی بیشترین ارزیابی منفی را از جمهوری اسلامی دارند، چنانچه بیش از ۸۰ درصد در سوئد و دانمارک نگاه منفی دارند. ارزیابی شهروندان اسپانیا و هلند نیز بسیار انتقادی است، به طوری که مردم در این کشورها نیز حدود ۸۰ درصد نگاه منفی نسبت به ایران داشتند.

کمترین ارزیابی منفی به ایران در کشورهای آسیای جنوب‌شرقی است. چنانچه در ژاپن ۵۹ درصد و در کره جنوبی ۵۶ درصد نگاه منفی به ایران دارند.

در این میان آمریکا  با  ۷۳ درصد و کانادا با ۶۱ درصد نگاه نامطلوب به ایران داشته‌اند که ۸۲ درصد شهروندان جمهوری‌خواه و ۷۰ درصد دموکرات‌ها در ایالات متحده دیدگاه «نامطلوبی» نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند.

در این نظرسنجی، ایران در بعضی گزینه‌ها کمترین امتیاز را نسبت به دیگر کشورهای جهان دریافت کرد و در کنار چین و آمریکا بیشترین نظرات منفی را از مردم کشورهای دیگر دریافت نمود.

۷۱ درصد از کسانی که در ۱۴ کشور صنعتی مورد سوال قرار گرفته و نسبت به ایران نظر منفی داشتند، همزمان از نگاهی انتقادی به برخی مواضع آمریکا و همچنین چین هم برخوردار بودند.

مرکز تحقیقات پیو یک اندیشکده آمریکایی مستقر در واشینگتن دی‌سی است که به ارائه اطلاعات درباره مسائل، نگرش‌ها و روندهای شکل‌دهنده ایالات متحده و جهان می‌پردازد و پروژه نگرش‌های جهانی پیو یک سری نظرسنجی‌ها و گزارش‌های افکار عمومی در سراسر دنیاست که هدف آن فهم نگرش‌های جهانی درباره موضوع‌های مختلف است. رییس  این مرکز از ژانویه ۲۰۱۳ الن موری، معاون مدیر سابق وال استریت ژورنال است.

دکمه بازگشت به بالا