تازه‌های سیاسی

تازه‌ترین حمله به سفارت آمریکا در بغداد؛ انگشت اتهام به سمت شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران

ارتش عراق و سفارت آمریکا در بغداد اعلام کردند دست‌کم هشت راکت کاتیوشا شامگاه دیشب ۳۰ آذر به منطقه سبز بغداد شلیک شده است که سفارتخانه آمریکا را هدف قرار داده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، بیشتر موشک‌ها به یک مجتمع مسکونی و یک ایستگاه بازرسی در داخل منطقه سبز اصابت کرده‌اند که خساراتی به ساختمان‌ها و خودروهای اطراف آن زده است. در این میان محوطه سفارت آمریکا نیز خساراتی جزیی دیده است.

ارتش عراق این حملات را به یک «گروه غیرقانونی» نسبت داده و اعلام کرده که یک سرباز عراقی نیز بر اثر این موشک‌ پرانی‌ها زخمی شده است.

ساعاتی پس از انجام این حمله، مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده، شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را مسئول آن دانست.

او در توئیتی نوشت: «شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران بار دیگر وقیحانه‌ و بی‌محابا در بغداد دست به حمله زدند و غیرنظامیان عراقی را زخمی کردند».

آقای پومپئو افزود: «مردم عراق شایسته این هستند که این مهاجمان تحت تعقیب قرار گیرند. این جنایتکاران خشن و فاسد باید اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود را متوقف کنند».

منطقه سبز بغداد از مناطق به شدت حفاظت‌شده در پایتخت عراق است که اماکن دولتی مهم و سفارتخانه‌ها در آن واقع شده‌اند.

سفارت ایالات متحده این حمله را محکوم کرد و از همه رهبران سیاسی و حکومت عراق خواست که اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع چنین جملاتی را مبذول دارند و مسئولان این رخداد را شناسایی و مجازات کنند.

این حملات تازه واکنش های داخلی زیادی را نیز به دنبال داشته است، از جمله سخنگوی ریاست جمهوری عراق در بیانیه ای اقدام تروریستی در حمله به منطقه الخضراء را محکوم کرد.

در بیانیه ریاست جمهوری عراق آمده است: تداوم اعمال جنایت‌کارانه این چنینی، حمله به حاکمیت کشور و تلاش های ملی برای حفظ اقتدار حکومت به شمار می رود.

«سید عمار الحکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق و ائتلاف عراقیون نیز در واکنش به این حمله، نسبت به پیامدهای هدف قرار دادن هیئت های دیپلماتیک هشدار داده است.

همچنین «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح، با انتشار بیانیه ای این حمله را به شدت محکوم کرده است.

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق هم در واکنش به حمله به منطقه الخضراء اعلام داشته، جنایت های این چنینی شهروندان و امنیت آنها را هدف قرار می دهد.

کتائب حزب الله عراق نیز به حملات دیشب واکنش نشان داده و اعلام داشته: حمله به سفارت شر در این شرایط رفتاری کنترل نشده و غیر ضابطه مند بود.

دکمه بازگشت به بالا