ایران

سخنان خامنه‌ای درباره رفع تحریم‌ها اختلاف‌برانگیز شد

وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی با انتشار یک پوستر درباره «تحریف» سخنان علی خامنه‌ای پیرامون رفع تحریم‌ها هشدار داده است.

در این پوستر اشاره شده است که گروهی که «جریان تحریف» نام گرفته‌اند، فقط یک بخش از سخنان خامنه‌ای، در مورد رفع سریع تحریم‌ها را پوشش داده‌اند ولی بقیه‌ی بخش‌های سخنان او درباره خنثی کردن تحریم‌ها و تاخیر چهارساله در رفع تحریم‌ها را سانسور و تحریف کرده‌اند.

علی خامنه‌ای روز چهارشنبه در دیدار با اعضای ستاد مراسم سالگرد قاسم سلیمانی گفت « اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم».

این سخنان به نوعی تکرار حرف‌های حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران، محسوب می‌شد که پیش از آن گفته بود در رفع تحریم‌ها یک ساعت هم تاخیر نمی‌کند.

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال در سخنرانی خود کنایه‌های متعددی به حسن روحانی زد و گفت از سال ۹۵ بنا بوده تحریم‌ها برداشته شود ولی «زیاد شده» و به دولت توصیه کرد که به طور «عمده» به فکر «خنثی کردن» تحریم‌ها باشد.

مقام‌های ارشد دولت روحانی مخالفان اصولگرای خود را متهم کرده‌اند که می‌خواهند روند مذاکره با آمریکا را پیچیده‌تر کرده و حصول نتایج مثبت را تا بعد از انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۱۴۰۰ در ایران به تاخیر بیندازند تا به گفته محمدجواد ظریف، دولت روحانی را «منکوب کنند».

در همین حال، سخنان تازه رهبر جمهوری اسلامی که برخی از آن به عنوان پالس مثبت به دولت روحانی و یک «نرمش قهرمانانه» دیگر یاد کرده‌اند و برخی رسانه‌ها آن را تاکید بر خنثی کردن تحریم‌ها و کنایه به رویکرد دولت روحانی تفسیر کرده‌اند، سبب شده است که اختلافات سیاسی درباره چگونگی مواجهه با رویکرد دولت بایدن و مذاکره با آمریکا تشدید شود.

دکمه بازگشت به بالا