جهان

تلاش مصر، فلسطین و اردن برای ازسرگیری مذاکرات «جدی و اثرگذار» با اسرائیل

وزرای خارجه مصر و فسطین و اردن در بیانیه مشترکی در قاهره بر توافق برای «ادامه تلاش برای آغاز تحرکات گسترده جهت ازسرگیری مذاکرات صلح» میان فلسطین و اسرائیل تأکید کردند.

وزرای خارجه این سه کشور روز شنبه پس از دیداری در دفتر «سامح شکری»، وزیر خارجه مصر، با انتشار بیانیه ای مشترک تأکید کردند که هدف از این دیدار هماهنگی مواضع و تبادل دیدگاه ها درباره تحولات منطقه و به خصوص مسئله فلسطین بوده است.

در این بیانیه آمده که راه های پیشبرد روند ازسرگیری مذاکرات براساس طرح صلح عربی و قطع نامه ۲۳۳۴ شورای امنیت از دیگر موضوعات بوده و سه کشور مذاکره را تنها راه تحقق صلح در منطقه می دانند.

وزرای خارجه سه کشور مصر، فلسطین و اردن بر ضرورت واداشتن اسرائیل به نشستن پشت میز مذاکرات برای رسیدن به راه حل نهایی براساس راه حل دو کشوری و برپایی کشور مستقل فلسطین طبق مرزهای ۱۹۶۷ با پایتختی قدس شرقی تأکید کرده اند.

وزرای خارجه این سه کشور همچنین بر تلاش جدی برای رسیدن به موضعی بین المللی دربرابر اقدامات نامشروع اسرائیل به خصوص شهرک سازی و مصادره اراضی فلسطینی و نقض قوانین بین المللی تأکید کرده اند.

آنان همچنین مسجد الاقصی و حرم قدسی شریف را با مساحت کاملش مکان عبادت مسلمانان دانسته و بر اهمیت وصایت خاندان هاشمی اردن بر این اماکن مقدس مسیحی و اسلامی در فلسطین تأکید کرده اند.

پیش از این رسانه ها خبر داده بودند که «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر، در نظر دارد که برای احیای روند مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل تلاش کند.

براساس این گزارش، السیسی می کوشد که از این راه هم توجه دولت جدید امریکا را جلب کند هم مصر را به عنوان کشوری مهم در خاورمیانه مطرح کند.

براساس این گزارش محمود عباس امیدوار است که برگزاری چنین نشستی مسئله فلسطین را از وضعیت محاق که در چهار دهه گذشته بدان دچار شده بود خارج کند.

دکمه بازگشت به بالا