ایران

وزیر خارجه کانادا: اگر از روند تحقیقات و مجازات عاملان سرنگونی هواپیمای اوکراینی راضی نباشیم ایران را به دادگاه خواهیم برد

فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر خارجه کانادا در مصاحبه‌ای اختصاصی با بی‌بی‌سی فارسی اعلام کرده اگر این کشور از روند تحقیقات و مجازات عاملان سرنگونی هواپیمای اوکراین راضی نباشد، ایران را به دیوان بین المللی دادگستری خواهد کشاند. سال گذشته هواپیمای مسافربری اوکراین، دقایقی پس از پرواز از فرودگاه تهران، هدف دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران قرار گرفت و تمام ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند. ده ها نفر از مسافران این پرواز، ایرانی-کانادایی بودند.

پیش ازین نیز وزیر خارجه کانادا توضیحات مسئولان جمهوری اسلامی درباره هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری اوکراینی، به علت خطای انسانی را باورناپذیر خوانده بود.

فرانسوا فیلیپ شامپاین، چهارشنبه ۱۶ دسامبر (۲۶ آذر) در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌سی کانادا تاکید کرد شلیک موشک به هواپیمای مسافربری پرسش‌های زیادی مطرح کرده و باید اجازه داد تحقیقات ادامه یابند.

اندکی پیش از اظهارات فرانسوا فیلیپ شامپاین، رالف گودیل، مشاور ویژه جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا با ارائه یک گزارش ۷۹ صفحه‌ای از نتیجه تحقیقات گروهی مستقل، جمهوری اسلامی را متهم کرد که هنوز به بسیاری از پرسش‌های کلیدی پاسخ نداده است.

همچنین در حالیکه به اولین سالگرد سرنگون شدن هواپیمای مسافربری اوکراین به وسیله موشک‌های پدافند سپاه پاسداران در آسمان تهران نزدیک می‌شویم، خانواده قربانیان این واقعه دلخراش در پی دادخواهی هستند.

گروهی از آنها روز دوشنبه ۲۴ آذر با حضور در دادسرای نظامی در تهران به روند رسیدگی به پرونده شکایت اعتراض کردند و حتی خواستار استعفای برخی مقامات شدند.

خبرگزاری‌های ایران از این تجمع و جلسه خانواده‌ها با مقامات دادسرای نظامی که مسئول رسیدگی به این پرونده است گزارشی منتشر نکردند.

اما ویدئویی از اظهارات پدر مریم ملک یکی از قربانیان منتشر شده و او در این جلسه فریاد زنان از اینکه اولیای دم در روند تحقیق مشارکت داده نشدند، خشمگین است و می‌گوید: “چطور یک مشت جنایتکار ممکن است در تحقیقات شرکت داشته باشند؟ فرمانده هوافضایی که خودش دستش به خون فرزندان ما آلوده است آیا اجازه می‌دهد حقیقت روشن شود؟”

دکمه بازگشت به بالا