ایران

وزیر خارجه کانادا: فکر نمی‌کنم ساقط کردن پرواز اوکراین خطای انسانی بوده باشد

وزیر خارجه کانادا می گوید که باور ندارد ساقط کردن هواپیمای اوکراینی در ماه ژانویه با شلیک موشک‌های سپاه در اطراف تهران ناشی از خطای انسانی بوده باشد.

آقای فیلیپ شامپاین ساعاتی پس از انتشار گزارش یک نهاد مستقل کانادا دربارهٔ سرنگونی هواپیمای اوکراینی به شبکه سی‌بی‌سی این کشور گفت که برای پی‌بردن به حقیقت آنچه اتفاق افتاده باید سؤالاتی بپرسیم و اجازه دهیم روند تحقیقات پیش برود.

وزیر خارجه کانادا در پاسخ به این سوال شبکه “سی‌بی‌سی” کانادا که آیا ادعای ایران دایر بر اینکه سقوط آن هواپیما که ۱۷۶ کشته به جا گذشت ناشی از خطای انسانی بوده است را قبول دارد یا نه گفت: “نه ندارم. حرف من این است که باید برای درک اینکه چه اتفاقی افتاده سوالاتی بپرسیم.”

گزارش ۷۹ صفحه‌ای یک نهاد مستقل کانادایی می‌گوید ایران در رابطه با سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی تحقیقات درست و جدی انجام نداده و سوالات بسیاری را بی‌پاسخ گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گزارش یادشده نشان از ناامیدی کانادا در رابطه با تحقیقات ایران از ساقط شدن هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران در نزدیکی تهران دارد.

در این حادثه ۱۷۶ نفر، از جمله شهروندان ایران، کانادا، اوکراین، بریتانیا و افغانستان کشته شدند.

سپاه پاسداران بعد از چند روز پنهانکاری، نهایتاً در پی انتشار شواهد اصابت موشک به هواپیمای یادشده توسط برخی کشورها، اعلام کرد به‌صورت اشتباهی و تصادفی این هواپیما هدف قرار گرفته است.

دکمه بازگشت به بالا