ایران

کمیته روابط خارجی مجلس بریتانیا، بازداشت خودسرانه شهروندان را گروگان گیری خواند و خواهان تروریستی شناختن سپاه گردید

کمیته روابط خارجی مجلس بریتانیا به دولت بوریس جانسون توصیه کرده است که بررسی‌های لازم با هدف تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران را کلید بزند.

این کمیته همچنین خواهان آن شده که دولت بریتانیا «بازداشت خودسرانه» شهروندانش در ایران مانند نازنین زاغری- رتکلیف را «گروگان گیری دولتی» بخواند و در برابر آن تدابیر جدی تری اتخاذ کند.

گزارش کمیته روابط خارجی با عنوان «موفقیت بدون عدالت ممکن نیست: رابطه بریتانیا با ایران»، درعین حال خواهان مذاکره جدید با ایران بر سر برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای شده‌است.

گزارش کمیته روابط خارجی مجلس بریتانیا می گوید که اقدامات سپاه پاسداران به دلیل «حمایت واضح و پایدار از تروریست‌ها و بازیگران غیردولتی که برای تضعیف ثبات در منطقه تلاش می کنند» با معیارهای مندرج در قانون تروریسم سال ۲۰۰۰ بریتانیا همخوانی دارد.

اعضای کمیته روابط خارجی مجلس بریتانیا پیشنهاد کرده اند که وزرای امور خارجه و کشور اطلاعات موجود درباره سپاه پاسداران را با هدف تروریستی اعلام کردن کل این نهاد ارزیابی کنند.

تام توگند‌هات، رییس این کمیته گفته است: «دولت بریتانیا باید بازداشت خودسرانه اتباع خارجی را آنطور که هست بنامد: گروگان‌گیری.»

گزارش آنها می افزاید: «این تعمیم منطقی محدودیت‌های موجود است که تحریم‌های اتحادیه اروپا بر اعضای سپاه اعمال کرده است و تصمیم ایالات متحده در شناسایی سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی در سال ۲۰۱۹ را دنبال خواهد کرد.»

کمیته روابط خارجی مجلس بریتانیا همچنین از دولت بوریس جانسون خواسته با استفاده از قوانین تحریمی ماگنیتسکی (تحریم به خاطر نقض حقوق بشر) ناقضان حقوق بشر در ایران را هدف قرار دهد.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در آوریل سال ۲۰۱۹ میلادی سپاه پاسداران را در فهرست گروه های تروریستی ایالات متحده قرار داد.

گزارش کمیته مذکور همچنین توافق هسته ای ایران با قدرت های بزرگ (برجام) را «پوسته‌ای از یک توافق» توصیف کرده و خواهان آن شده است که بریتانیا در بلندمدت به دنبال جایگزینی برای آن باشد.

دکمه بازگشت به بالا